Finnair

Svenskar väljer Finnair till Asien – kraftigt lyft 2010

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 10:41 CET

Allt fler svenskar väljer Finnair till Asien. Det visar aktuell statistik för 2010. Det handlar om ökningar mätt i dubbla tvåsiffriga tal till de flesta av Finnairs nio asiatiska destinationer. Finnairs Sverigechef Matias Sarkkinen säger:

– Vi har återigen ökat våra andelar på den svenska asienmarknaden och förstärkt vår ställning som Nordens största aktör till Asien och Europas tredje. Siffrorna från Sverige är exceptionellt bra. Ökningarna har överträffat våra förväntningar. Tokyo har ökat mest med plus 40 procent, Shanghai plus 30 procent, Delhi plus 23 procent, Hongkong plus 15 procent och Bangkok med 13 procent.
Matias Sarkkinen säger att uppgången kan förklaras med att Finnair erbjuder den rakaste och snabbaste vägen mellan Sverige och Asien i kombination med den smidigaste tidtabellen:
– Till detta ska också läggas våra satsningar under 2010 på Norrköping och Bromma flygplatser, som varit framgångsrika och efterlängtade bland våra kunder.Enligt Matias Sarkkinen så ser 2011 positivt ut:– Den 30 maj startar vi upp Singapore med dagliga nonstopflyg från Helsingfors och från den 15 juni blir det tolv flyg per vecka till Hongkong, därav fem dubbla dagliga!

Finnair ett av världens mest innovativa bolag
Flygsajten airlinetrends.com har rankat Finnair som ett av 2011 års mest innovativa flygbolag. Sajten har lyft fram elva flygbolag som hela branschen bör hålla ett öga på i år. Detta för att lära mer om dem och bli inspirerade av dem. Jag vill läsa mer om detta>>

Ladda ner oneworlds nya tidtabell i din iPad
Nu kan du som har en iPad ladda ner Finnairs tidtabell som app till din läsplatta. Det är flygbolagsalliansen oneworld som lanserat den nya tjänsten. Tack vare det kan du söka efter nära 10000 dagliga flygningar som alliansens tolv bolag erbjuder till nästan 1000 städer. Appen visar bland annat bästa anslutningar, total restid, bonuspoäng och aktuell info om alla flygningar.Jag vill veta mer om oneworld nya app>>

Finnairs Blue Wings magazine får nytt ansikte
Finnairs prisbelönta ombordtidning Blue Wings har fått en rejäl ansiktslyftning lagom till 30 årsdagen. Tidningens nya utseende har anpassats layoutmässigt till Finnairs nya identitet, som introducerades vid nyår. Temat för det första numret är design. För Finnair i synnerhet och Finland i allmänhet är design alltid starkt närvarande och en viktig del av flygbolagets och landets varumärke. Därför får nya designers stort redaktionellt utrymme i den nya tidningen. Finlands utrikesminister Alexander Stubb fortsätter som krönikör, men får sällskap av Elina Hiltunen. Blue Wings är för övrigt en av världens äldsta i sitt slag.

Finnair lanserar nya webbsidor för miljömedvetna
Finnair lanserar helt nya webbsidor för företagsansvar. De nya sidorna visar hur ett flygbolag kan agera ansvarsfullt i samhället och vilka åtgärder och beslut en passagerare kan vidta och fatta för att resa ansvarsfullt och minska de reserelaterade utsläppen.– Finnair vill vara förstahandsvalet för kvalitets- och miljömedvetna resenärer”, säger Kati Ihamäki, Vice President, Sustainable Development på Finnair.Finnair arbetar medvetet med att minska företagets miljöpåverkan och utsläpp. Från 1999-2009 minskade koldioxidutsläppen per flygplansstol med 22 procent. De totala utsläppen per flygplansstol ska minskas med 41 procent under perioden 1999 till 2017.Finnair flyger med en av världens modernaste flygplansflottor. Medelåldern är under sju år och för långdistansflottan under fyra år. Finnair flyger den rakaste vägen mellan Asien och Europa via Helsingfors, vilket betyder att bränsleförbrukningen, antalet kilometer i luften och de utsläpp som resan orsakar alla är de lägsta möjliga.

Flyg till Bangkok från 5 690 kr med Finnair
Just nu kampanjar Finnair Bangkok via Helsingfors. Frånpriser tur och retur inklusive skatter från Stockholm, Göteborg och Norrköping via Helsingfors vid bokning via finnair.se: 5 690 kr. Kolla priserna med din resebyrå. Begränsad sälj- och resperiod.