Fazer Bageri

Svenskarna äter för lite fibrer - Med Fazer Bageris fibertest kan du få veta om du är en av dem

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2008 10:44 CEST

Redan 1997 visade siffror från Livsmedelverkets undersökningar (Livsmedelsverkets kostundersökning Riksmaten 1997-98, med nya siffror år 2010. http://www.slv.se/upload/dokument/Rapporter/kostundersokningar/riksmat.pdf) att 90 procent av svenskarna fick i sig för lite fibrer. Detta är oroande då många har valt att dra ned på kolhydraterna under de senaste åren genom att utesluta bland annat spannmålsprodukter. Spannmålsprodukter är en mycket viktig fiberkälla.

Bara 5-10 procent av svenskarna åt tillräckligt med fibrer 1997, då Livsmedelverkets senaste nationella kostundersökning genomfördes.

- Med tanke på de senaste trenddieterna som innebär att folk äter allt mindre kolhydratrika livsmedel är risken stor att det nu är ännu färre som får i sig tillräckligt med fibrer. Fibrer får man främst från kolhydratrika livsmedel som exempelvis nyckelhålsmärkt bröd, berättar Maria Nygårds leg. dietist.

Den rekommenderade mängden fibrer per dag för vuxna och tonåringar (14-17 år) är 25-35 gram. Genom att äta mycket fullkornsprodukter kan man ganska lätt få i sig tillräckligt med fibrer, vilket bidrar till en god hälsa. Livsmedelsverket rekommenderar till exempel att man äter bröd till varje måltid för att uppfylla fiberbehovet.

Fazer Bageri arbetar med att erbjuda gott och hälsosamt bröd med mycket fibrer. Sortimentet är brett för att passa alla åldrar och smaker.

Testa hur mycket fibrer du får i dig per dag i bifogad tabell.

Fiberrika livsmedel har många positiva egenskaper för kroppen:

• Livsmedel med mycket kostfiber ger en hög mättnadskänsla
  • Ett fiberrikt fullkornsbröd ger förutom fibrer även mycket antioxidanter som skyddar kroppens celler från fria radikaler
  • De är viktiga för en normal tarmfunktion
  • De gör att blodsockret stiger långsamt
  • De innehåller mycket mineraler och vitaminer

Fibrer finns i både mjukt och hårt bröd. Här nedan kan du se hur mycket fibrer Fazer Bageris olika bröd innehåller. Som jämförelse innehåller vitt bröd (skivat formbröd eller tekaka) cirka 3-4 procent fibrer.

Kostfibertabell för Fazers bröd
(Siffran anger gram fibrer per 100 gram, ca två skivor/bitar)

Crisp Råg

Familjeruta

Rund & God Original

8.0

* Hårt bröd hamnar alltid högt i fibertabellen eftersom brödet har låg vattenhalt och fiberhalten räknas efter vikt.

* Testet ovan är hämtat från Fazers broschyr "Fantastiskt fullkorn" som finns att ladda ner på www.fazer.se samt som bifogad fil. Broschyren är framtagen av Fazer Bageri och faktagranskad av Dietisternas Riksförbund.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Annika Westby, marknadschef Fazer Bageri AB. Tfn 08-470 73 31,

mobil 0730-52 27 71, e-post: annika.westby@fazer.se

______________________________________________

Fazer-koncernen
Fazer-koncernen fick sin början när familjeföretaget Fazer grundades år 1891. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster, bageriprodukter och konfektyr och har affärsverksamhet i nio länder. Verksamheten baserar sig på kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete. Till koncernen hör fyra divisioner: Fazer Amica, Fazer Bageri, Candyking och Fazer Ryssland, som erbjuder smakupplevelser i sina respektive branscher. Fazer Amica är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden och Baltikum med uppgift att erbjuda god mat och kundanpassade servicelösningar. Företaget verkar i Norden, Estland, Lettland och Ryssland. Fazer Bageri tillverkar färska och läckra bageriprodukter i Finland, Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Candyking är en föregångare inom lösgodisbranschen och marknadsledare i Norden, i Storbritannien och i Baltikum. Fazer Ryssland, som är verksam sedan den 1 april 2007, ansvarar för Fazers bageriverksamhet i Ryssland och är ett av de ledande bageriföretagen i Ryssland. Fazers viktigaste intressebolag är Nordens största choklad- och sockerkonfektyrbolag Cloetta Fazer. Fazer-koncernens omsättning år 2006 var över en miljard euro. Koncernen har ca 15300 anställda.