Svenska Seglarförbundet

Svenskarna dominerar fältet

Pressmeddelande   •  Sep 05, 2003 20:00 CEST

VM i E-jolle, Cadiz, Spanien: Svenskarna dominerar fältet

Det går fortsatt extremt bra för Sverige på VM i E-jolle, första- till och med fjärdeplatsen innehas av svenskar. Patrik Johansson behåller och utökar sin ledning efter en imponerande serie på 2,3,1,3,5 i de fem seglingar som genomförts. Hans lagkamrat Fredrik Svensson har efter dagens spikar i två av seglingarna seglat upp på en andraplats totalt. Bröderna Oscar och Arvid Claesson håller också sin formtopp med placeringar inom topp fem på samtliga av dagens race, nu totalt trea och fyra.
Nio svenskar är på plats bland de 63 tävlande och de har samtliga seglat på toppen av sin förmåga. Endast Spanien är någorlunda med i matchen.

Resultat efter fem seglingar den 5 september:
1) Patrik Johansson, SWE, 9 poäng , 2 ) Fredrik Svensson, SWE, 13 poäng , 3) Oscar Claeson, SWE, 14 poäng, 4) Arvid Claeson, SWE, 20 poäng samt Manuel Jiménez, ESP, 20 poäng . Övriga svenska resultat: 11) Sebastian Östling, 22) Victor Cukier 23) Henrik Boqvist 29) Filip Hansen 34) Per Thorsell

Björn Johansson, Svenska Seglarförbundets sportchef rapporterar från Cadiz:
- Fantastiskt att i ett fält på 63 båtar se svenskarna under dagens första segling rassla in som 1:a, 2:a, 4:a och 5:a, vilken dag! Tala om att Sverige dominerade!

Bifogad bild: Svenskarna i täten av E-jollefältet under VM i Cadiz

Tävlingarna pågår fram till tisdagen den 9 september .

För komplett resultatlista och ytterligare information, besök: http://www.mundovela.com/ing/Campeonato/regatas_previas/Europe_World_Men/anuncio_men.htm

För övrig information om VM i Cadiz, besök: www.cadizworlds2003.com

För mer information kontakta:
Björn Johansson, Sportchef Spanskt mobilnr: +34-64 911 33 71
Lotta Nordfelt, Informationsansvarig 08-459 09 96 el. 0701-80 85 52