Nordea Bank AB

Svenskarna lägger 16 miljarder på konsumtionsvaror

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2006 10:03 CET

Svensken lånar till köp i hemmet men betalar semestern kontant.
Fyra av tio svenskar planerar inköp för upp till 30 000 kronor det kommande halvåret. Lågt räknat blir det en investering på 16 miljarder kronor. Mest köpsugna är svenskar mellan 30 och 44 år och hälften vill förnya och förbättra i hemmet. Köp till bostaden görs med banklån och kortkredit. Semesterresan däremot betalas oftast med sparade pengar.

Nordea har låtit Temo göra en nordisk undersökning. Drygt 4 000 nordbor i åldern 18-74 år har intervjuats om inköp och hur de finansieras.

44 procent av de svenska hushållen planerar ett större inköp, t ex TV, dator, tvättmaskin och semesterresa, det kommande halvåret. 80 procent av dessa planerar att investera för mellan 5 000 och 30 000 kronor. Det betyder att cirka 1,5 miljoner svenska hushåll kommer att handla konsumtionsvaror för cirka 16 miljarder kronor det kommande halvåret.

Hälften uppger att de planerar investera i hemmet och fyra av tio av dem som har inköpsplaner säger att de vill resa för pengarna. De som åker på semester uppger att de betalar den med sparade pengar. Renovering och inköp till hemmet görs oftare med lånade pengar.

- Glädjande att många svenskar planerar att betala semestern kontant. Det är inte roligt att tvingas betala av semestern när den är över, säger Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea.

- Att låna till investeringar i sitt hem är en bra strategi, värdet på hemmet ökar om det är i gott skick.

Danskarna är minst köpsugna i Norden, 34 procent säger sig planera för ett större inköp det kommande halvåret. Mer spendersamma är norrmän, svenskar och finländare - drygt fyra av tio säger sig planera för större köp.

Svenskar reser mer än sina nordiska grannar men köper möbler i mindre utsträckning. Sex av tio svenskar och danskar använder sparade pengar till sina inköp. Motsvarande siffror för finländare är 34 procent och för norrmännen 39 procent.

Svenskar, danskar och finländare är överens om att butikskrediter är sämst för privatekonomin. Norrmännen anser att kortkredit är det dyraste alternativet .

- Ha inte för bråttom när du ska ta ett lån för att köpa en vara. Jämför olika lånealternativ innan du bestämmer dig, säger Ingela Gabrielsson.

Här kan du ladda ner presentationen samt bild på Ingela Gabrielsson, Nordeas privatekonom

Pressmeddelande (pdf)

För ytterligare information: