Trido AB

Svenskarna planerar julresan redan nu

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2011 08:30 CET

Redan nu fejas och donas det ordentligt på de svenska hotellen och anläggningarna inför den stundande julen. Då är trycket som allra störst och för den som vill njuta av en stilla weekend för två, fixa till en kick-off för företaget eller kanske till och med bjuda hela släkten på klassiskt julkalas är det hög tid att göra sin bokning.

Klassiskt och nytt i storstan

En resa till ett fint hotell i någon av Sveriges vackra städer är aldrig fel. De sprakar av juleljus och mängder av evenemang går av stapeln, just för att fira årets största högtid. Runt jul är traditionerna starka och framhävs genom allehanda lustiga, roliga, härliga och romantiska insatser. I Malmö till exempel, satsas det på ett extra långt julfirande i ordets rätta bemärkelse. Det kommer formligen att krylla av julmarknader både i och utanför staden. Skåneland i sin tur kryllar av små mysiga marknader när det lackar mot jul. I Stockholm är det Skansen som står för den mesta julen, medan Göteborg ståtar med jul på Liseberg, i Kornhusbodarna och Gunnebo Slott. Hotell finns i mängder, men pass på. Rummen tar snabbt slut.

Kryssningar
Många väljer att resa på en härlig julkryssning inför eller under julfirandet. Med Eckerö Linjen är du på Åland på mindre än två timmar. Under tiden kan man avnjuta deras buffébord eller shoppa loss i taxfree-butikerna. Det går relativt lätt att få plats, och priserna är mycket konkurrensvänliga.

Julbord och övernattning
På varenda en av de konferensgårdar, värdshus, hotell och spaanläggningar som håller öppet i juletid är det alltid lite extra ombonat, romantiskt och finputsat inför julen. Dessutom slösas det ordentligt med kraft och engagemang på de fantastiska julborden. Med en övernatting ges förmånliga paketpriser. Några härliga exempel är Villa Fridhem Spa i Kolmården, Tammsviks Herrgård och Säröhus. Det är en sed som även erbjuds på självaste julafton på många håll.

Själva julfirandet
Den som till och med vill stanna över själva julafton märker snart att schemat är fullspäckat på flera av de anrika hotellen. Många erbjuder paketpriser för en komplett jul där du slipper allt vad matlagning, städning och bråkiga släktingar heter. Här finns enbart plats för en rogivande jul, precis som i en önskedröm. På Sätra Brunn står julbordet redo hela julen, och här erbjuds både lekar och spel i glada vänners lag såväl före som efter trakteringen. Julen på Skebo Herrgård eller Gimo Herrgård är inte sämre den. I Åre är det näst intill garanterat en vit jul och här går det att mysa på Åregården. Andra alternativ är Södertuna Slott, Enehall och Ronneby Brunn, för att bara nämna några.

Vilken jul vi du fira i år? På den svenska webbplatsen www.Sverigeresor.se hittar du det du söker. Var inte ute i sista sekund, försäkra dig om en plats i jul och boka redan idag.

Vi förverkligar och förvaltar idéer för webben inom svensk turistnäring. Läs mer om oss och våra webbplatser