Ving Sverige AB

Svenskarna reser utomlands för att slippa julstressen

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2015 13:57 CET

Främsta skälet till att svenskarna vill resa iväg på julsemester är för att fly undan julstressen samt alla krav och måsten. Det svarar nära 5 av 10 svenskar (49 procent). Hela 85 procent svarar även att julpyntet får stanna kvar hemma. Det visar Vings Resepanel där 5495 svarat på frågor om semesterresor.

Julen närmar sig i rasande fart och de som väljer att resa utomlands under helgerna gör det gärna med familjen (55 procent) eller sin partner (27 procent). Julsaker och traditioner lämnas helst hemma och likaså julklappar, 65 procent av de svenskar som reser iväg tycker attsjälva resan är en julklapp i sig. Endast 2 av 10 (21 procent) tar med sig ett fåtal julklappar.

- Det skapas lätt höga krav och förväntningar inför jul. För många kan en resa vara en möjlighet till avslappning och vila med nära och kära. Med en resa kan man skapa annorlunda och fina minnen som varar långt in på det nya året, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

De allra flesta (88 procent) skulle helst vilja resa till ett härligt varmt och soligt land, där man exempelvis har möjlighet att fira julafton på en strandrestaurang med sanden mellan tårna. De resmål som, enligt Vings Resepanel, lockar flest svenskar under julen är Kanarieöarna, Thailand och Karibien.

Topp 3: Hit vill svenskarna resa i jul

1. Kanarieöarna (46 procent)

2. Thailand (30 procent)

3. Karibien (25 procent)

Om resepanelen:

Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gället semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Den här panelen har besvarats av cirka 5495 personer, som är medlemmar i Vings resepanel. Undersökningen genomfördes under november/december. Urvalet är ett s k bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För bilder, se Vings bildarkiv: www.ving.se/bildarkiv

Foto: Koh Rok, Thailand, fotograf Kajsa Fagerström

Önskas ytterligare information, kontakta

Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.