Ving Sverige AB

Svenskarna väljer New York som den främsta nyårsstaden

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2015 13:02 CET

När det nya året ringer in så är New York den storstad som lockar allra mest, dit vill hälften (50 procent) resa för att fira in det nya året. Det visar Vings Resepanel där 5 495 personer svarat på frågor om semesterresor.De viktigaste traditionerna på nyårsafton är att få skåla med bubbel vid tolvslaget (65 procent) samt att få äta en klassisk nyårsmiddag (47 procent).

5 av 10 (53 procent) av de svarande skulle gärna fira in det nya året utomlands. De främsta anledningarna till att man skulle vilja fira utomlands är för att få en bra start på det nya året (54 procent) samt för att det är spännande att testa en ny form av nyårsfirande (28 procent).

- Årets sista dag är en av de mest firade dagarna på året och som man gärna sätter en extra guldkant på. I en stad som New York blir nyårsafton en riktig upplevelse, man kan skåla in det nya året på en mängd olika restauranger som erbjuder en fantastisk utsikt över alla otroliga fyrverkerier, säger Magdalena Öhrn, informationschefpå Ving.

Topplista övervilken storstad man helst vill fira in det nya året i (fler svar möjliga)

1. New York (50 procent)

2. London (26 procent)

3. Barcelona (26 procent)

4. Rio de Janeiro (16 procent)

5. Dubai (16 procent)

Många vill också fira nyår på ett sol och badresmål, de populäraste destinationerna är Kanarieöarna och Thailand.

Önskas ytterligare information, kontakta

Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075
För bilder se www.ving.se/bildarkiv

Foto New York, fotograf Kajsa Fagerström

Om resepanelen:
Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gället semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Den här panelen har besvarats av cirka 5495 personer som är medlemmar i Vings resepanel. Undersökningen genomfördes under november/december. Urvalet är ett s k bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.