Skyscanner

Svenskarna vidgar sina vyer och besöker Thailands grannar

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 09:03 CEST

STOCKHOLM, Sverige Vi svenskar reser gärna till Thailand och platser som Bangkok, Koh Samui, Krabi och Phuket hör till de mest populära destinationerna. Men flygsökmotorn för billiga flyg, Skyscanner.se, kunde också avslöja ett stigande intresse för Thailands grannländer och övriga Asien i september. Sökningarna till Kina, Malysia och Vietnam ökade och städer som Manila, Bali och vietnamesiska Ho Chi Minh kom med som helt nya på topp 100-listan. Samtidigt visade Skyscanners siffror att allt fler utländska turister som reser till Sverige kommer från långväga destinationer – som Australien, Thailand, Japan och Mexiko.

Avstånd ingen avskräckande faktor - Sverige lockar långväga turister

September månads siffror visar en ökning av sökningar från långväga destinationer på flyg till Sverige. Australien (+6) gick upp till nummer 30, Thailand (+6) klättrade till 31, Japan (+7) till 33 och Mexiko ökade hela 32 placeringar och intog 45:e plats.

Svenskarnas populäraste flygsökningar i september

Storbritannien och Spanien toppade fortsatt listan av svenskarnas sökningar och inrikes flygningar var fortfarande populära. Men Asien kommer starkt; Thailands augusti-placering som nummer åtta på listan förblev oförändrad i september och Skyscanner.se kunde också se ett tydligt ökat intresse för andra länder i regionen – som Kina (+5), Malaysia (+7), Vietnam (+12) och Filippinerna (+8).

London toppade 100-listan av svenskarnas citydestinationer, med Bangkok på 2:a plats och Paris och sedan Stockholm tätt efter. Men också här kunde man se en ökad restrend till Asien, med Krabi (+5) , flyg till Shanghai (+13), Kuala Lumpur (+12) och Mumbai som gick upp hela 23 placeringar, jämfört med i augusti.

Topp 10 svenskarnas flygsökningar september 2010
Sverige (SE)

1) Storbritannien

2) Spanien

3) Sverige

4) Tyskland

5) Italien

6) USA

7) Frankrike

8) Thailand

9) Polen

10) Nederländerna

Kristin Andersson, Skyscanners Skandinavienchef, kommenterade:

”Vi svenskar har länge haft Thailand som ett av våra främsta favoritresmål; det sägs att runt 60 000 svenskar lever där permanent och flera hundra tusen bokar flyg till Thailand varje år. Men septembers sökningar visar att vi på senare tid också har börjat intressera oss för grannländerna och resten av Asien, och destinationerna Manila, Bali och vietnamesiska Ho Chi Minh var helt nya på topp 100-listan.”

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen, inklusive flyg till Stockholm. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:

Kristin Andersson