Visa

Svenskarna vill se mer av Paralympics

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2006 14:04 CET

Stockholm

I morgon går OS in i en ny fas när Paralympics (det som tidigare kallades handikapp-OS) drar igång. Och svenskarna vill se mer från Turin, historiskt sett har bevakningen av Paralympics varit alldeles för knapphändig. Visa Europe, som stödjer både OS och Paralympics, har tillfrågat 1 000 svenskar vad de anser om bevakningen av tidigare Paralympics och resultatet är tydligt: Svenskarna vill se mer.

Närmare två tredjedelar av svenskarna (62 procent) anser att Paralympics bevakas för lite av media, endast en fjärdedel (25 procent) anser att bevakningen är tillräcklig.

– Det har varit ett sånt fantastiskt OS-år för Sverige, säger Björn Dählie, Olympisk multiguldmedaljör och mentor för både olympier och paralympier genom Team Visa. Och chansen finns för fler hockeymedaljer i Turin. Inför Paralympics har jag varit mentor för Aron Anderson, en av killarna i det svenska kälkhockey-landslaget, och de har goda medaljchanser vid Paralympics, säger han med skandinavisk stolthet. Och de Paralympiska tävlingarna är naturligtvis minst lika spännande att följa, det är helt enkelt bara att lära sig reglerna för att kunna följa tävlingarna.

De Olympiska spelen i Turin är nu över och Visa Europe kan visa resultaten för de 19 Team Visa-medlemmarna som deltagit i 16 Olympiska grenar. Team Visa vann totalt fyra medaljer (två guld och två brons).

– Jag har följt mina Team Visa-kollegor med största intresse framför TV:n, säger Aron Anderson. Nu hoppas jag att alla svenskar ska kunna följa våra insatser i Turin. Med stöd från det svenska folket kommer vi att ta hem ännu fler guldmedaljer, lovar han.

För bilder på Björn Dählie och/eller Aron Anderson, kontakta Lisa Lundberg, 08-440 12 15

Lisa Lundberg

Burson-Marsteller

lisa_lundberg@se.bm.com

Om Visa

I Europa finns det över 300 miljoner Visakort fördelade på bank-, kredit- och företagskort. Under de 12 månaderna t o m 30 september 2005 användes dessa kort för inköp och kontantuttag motsvarande över €1,09 biljon. Visa är ett av världens ledande varumärken inom betalningar, med totalt 1,3 miljarder kort världen över som tillsammans genererar affärer motsvarande €3,06 biljoner årligen. Acceptansen av Visa överlägsen, över 24 miljoner handlare accepterar Visa (inklusive ca 1 miljon bankomater). Visa är en medlemsorganisation som har en betydande roll i att utveckla den globala betalningsindustrin och utveckla innovativa, teknologiska lösningar som hjälper Visas 21 000 medlemmar (banker och andra finansiella institutioner som ger ut Visakort) och deras kortinnehavare. För mer information, besök www.visaeurope.com.