Ving Sverige AB

Svenskarnas favoritresmål 2015 – Gran Canaria och Mallorca

Pressmeddelande   •   Dec 30, 2015 10:41 CET

De gamla klassiska resmålen toppar fortsatt listan över de populäraste resmålen hos svenskarna. Både Gran Canaria och Mallorca har funnits i Vings program sedan 50-talet men är hetare än någonsin. Årets raket, och nykomling på listan, är Kroatien. Under helgerna är det många som planerar sina semestrar och hos Ving kan man nu boka sin resa både till innevarande vinter, sommaren 2016 och nästa vinter.

Under 2015 köpte över 2 miljoner svenskar en paketresa utomlands. Av dem är det ungefär en tredjedel som väljer att resa med Ving och allra flest väljer en resa till Spanien och därefter till Grekland. I Spanien är det främst Gran Canaria och Mallorca som lockar och i Grekland är det flest som väljer en resa till Rhodos och Kreta, men även de små grekiska öarna är populära.

Det är roligt att det fortfarande är så hett att resa till Kanarieöarna och Mallorca. Den här vintern är trycket på just Gran Canaria stort och Mallorca är ett av sommarens bäst bokade resmål. Över 50 procent fler har redan bokat sin resa till Mallorca jämfört med samma tid i fjol, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Årets snabbast stigande stjärna är utan tvekan Kroatien som tagit sig in på topplista och till sommaren 2016 har vi ökat volymen med hela 80 procent och öppnar ett familjehotell på ön Brac, säger Magdalena Öhrn.

Kroatien är hett och det även bland barnfamiljer. Till sommaren 2016 öppnar Ving Waterman Supetrus Resort i utkanten av den charmiga byn Supetar, på ön Brac. Där erbjuds barnfamiljer en lång rad aktiviteter, många olika pooler, en långgrund strand och kanske viktigast av allt – att träffa sina favoriter Lollo & Bernie.

Hit reste flest svenskar under 2015:

• 1.Gran Canaria
  • 2.Mallorca
  • 3.Turkiska sydkusten
  • 4.Teneriffa
  • 5.Rhodos
  • 6.Kreta
  • 7.Cypern
  • 8.Thailand
  • 9.Egypten
  • 10.Kroatien

Önskas ytterligare information, kontakta: Charlotte Hallencreutz, informatör Ving, charlotte.hallencreutz@ving.se ,  telefon 0709-513202.
Bilder finns här: http://www.ving.se/bildarkiv

Foto från Mallorca.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.