YouGov

Svenskarnas oro över matens innehåll ökar mest i Norden

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 17:48 CEST

Svenskarnas oro över matens innehåll ökar mest i Norden

Varannan nordisk konsument är orolig över livsmedelsinnehållet, och numera är det främst tillsatser man oroas över. Andelen svenskar som är oroliga har ökat från 45% till 55% det senaste året. Samtidigt minskar oron för fett, och man är inte kinkig när det gäller att äta mat som har passerat bäst-före-datum. Det visar YouGovs årliga undersökning av nordiska konsumenters uppfattning om hälsa och livsmedelsinnehåll.

--Det finns många tecken på att nordborna vill ha en mer naturlig mat, säger Johan Rosenqvist, research team manager vid YouGov.

Svenskarna är de som mest oroar sig över ohälsosamma substanser, smakförhöjare och sötningsmedel. Finländarna är de som mest oroas över konserveringsmedel, aspartam och salt; danskarna över fett, färgämnen och salmonella (överlägset mest); och norrmännen socker.

I Sverige har tillsatserna passerat socker och sötningsmedel som konsumenternas största orosmoment. Alltfler svenska konsumenter anser också att vanligt socker är nyttigt, medan fler blivit negativa till sötningsmedel och produkter där uttrycket "light" används. Alltfler konsumenter har också blivit negativt inställda till uttryck såsom "vitaminberikade" och "kalciumberikade".

--Sammantaget innebär detta för livsmedelsproducenterna att det blir än viktigare att kommunicera vad livsmedlet innehåller, och om man hårddrar det lite, vad det inte innehåller. Det är livsmedelsproducenten som har bevisbördan, säger Johan Rosenqvist.

Samtidigt undviker bara var tionde svensk att få i sig fett, jämfört med var tredje för tre år sedan. 6 av 10 svenska konsumenter äter också livsmedel där bäst-före-datumet nyligen har gått ut, så länge livsmedlet luktar och smakar gott.

Nordiska jämförelser:

• - I Danmark oroas 62% av befolkningen, i Norge 51% och i Finland 48%.
  • - Finland är det enda land där fler konsumenter är positiva än negativa till "light"
  • - Nordiska konsumenter läser främst innehållsförteckningen på barnmat, kött och fryst färdigmat
  • - 3 av 10 danskar tycker att all mat som kommer från Danmark ska få kallas närproducerad
  • - Färre danskar tycker att knäckebröd är hälsosamt, jämfört med övriga Norden
  • - Svenskar och finländare håller med om att val av mat påverkar miljön, vilket inte danskar och speciellt inte norrmän håller med om
  • - 7 av 10 finländare äter mat som har passerat bäst-före datum om maten smakar och luktar gott; 6 av 10 svenskar och norrmän, men bara 4 av 10 av danskarna

Svenska konsumenter:

• Färre anser att vanligt socker är onyttigt. Särskilt negativa är konsumenterna till "light", "innehåller sötningsmedel" och "sötat".
  • Omega 3 är den av fetterna som flest uppfattar som nyttig; härdat fett och transfetter mest onyttigt
  • Mer än varannan kontrollerar innehållsdeklarationen på barnmat på burk, korv samt charkprodukter.
  • 6 av 10 undviker att köpa nötkött, kyckling och fläskkött om ursprunget inte framgår på förpackningen
  • Få konsumenterna väljer bort ett livsmedel om det inte är närproducerat. Mest angeläget är mjölken, som drygt 1 av 10 bara köper om den är närproducerad.

För mer information om YouGovs undersökning "Livsmedelsinnehåll i Sverige 2009", kontakta:

Johan Rosenqvist, Research team manager, 0709-957005, johan.rosenqvist@yougovsweden.se

För övriga frågor om YouGov, kontakta:

Kicki Molin, Country Manager, 0709-957015, kicki.molin@yougovsweden.se

Information om undersökningen

Sedan 2006 följer YouGov konsumenters uppfattning om hälsa och livsmedelsinnehåll i Sverige, och sedan 2007 även i Danmark, Norge och Finland. I den nordiska delen har 2057 personer besvarat undersökningen som blev intervjuade under januari 2009. Intervjuerna genomfördes på internet bland personer som är medlemmar i
undersökningsföretaget YouGovs konsumentpanel. Undersökningen är genomförd i ett representativt urval av respektive lands befolkning mellan 16-64 år avseende kön, ålder och region.

Om YouGov

YouGov genomför kompletta analyser som hjälper företag att bättre förstå sin marknad samt maximera effekten av reklam och produktlanseringar. Till sin hjälp har YouGov ett effektivt undersökningssystem och 125 000 personer i en Nordisk panel. YouGov är noterat på engelska börsen och har kontor över hela världen.

Med målet att förändra undersökningsvärlden fokuserar YouGov i Sverige på kundnytta, smarta och enkla lösningar för att kunna leverera rätt beslutsunderlag i rätt tid.