Coop

Svensken firar helst jul hemma

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2006 09:24 CET

Varken goda vänners eller svärföräldrarnas bostad duger när svensken firar jul. Årets största högtid ska med fördel spenderas i det egna hemmet. Det visar Coops senaste medlemsundersökning som besvarats av över 2 000 medlemmar och ägare.

Enligt Coops undersökning vill drygt 64 procent helst vill fira jul hemma eller på det egna lantstället. Mest hemkära är 45-54-åringarna där 74 procent väljer jul i hemmets lugna vrå. Särskiljer sig gör 25-34-åringarna som minst lika gärna lämnar det egna boet och åker till sina föräldrar för att bli ompysslade under decemberhögtiden. Det är också bland denna yngre åldersgrupp som viljan att fira jul hos svärföräldrarna är något högre än bland övriga generationer.

Att fira jul på en annan plats än i det egna hemmet tycks med andra ord vara något som känns aktuellt fram till dess att man skaffar sig en egen familj, därefter blir det viktigare att skapa sina egna jultraditioner.

I den nyligen genomförda undersökningen bland Coops medlemmar framgick också tydligt att många vill ha vägledning och inspiration inför julens inköp, likaså att man önskar mindre fet mat och mer grönsaker på julbordet.

– Oavsett platsen för firandet, vill vi på Coop hjälpa genom tips och inspiration för alla – de som vill ha en traditionell jul, de som vill äta lite nyttigare och de som vill göra något annorlunda. Det kommer bland annat att ske genom en webbsajt där julen presenteras i flera olika skepnader, säger Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige.

Här firar svensken helst jul
1. I det egna hemmet/lantstället: 64,1%
2. Hos de egna föräldrarna: 25,9%
3. Hos andra släktingar: 12,8%
4. Hos svärföräldrarna: 8,4%
5. Utomlands: 5,5%
6. Hos goda vänner: 2,5%

De kontinuerliga Medlemspaneler som genomförs på www.coop.se är ett sätt för Coop att föra en löpande och långsiktig dialog med kunder, medlemmar och därmed också ägare för att i butik kunna möta deras önskemål och behov.

För mer information, kontakta:
Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige, 08-743 20 11
Coops pressjour 08-743 23 33.

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel i butikskedjorna Coop Forum, Coop Bygg, Coop Extra, Coop Konsum och Coop Nära med visionen att skapa en bättre och tryggare vardag genom lönsamma, medlemsägda butiker. Coop Sverige är en del av Nordens största dagligvaruföretag Coop Norden som ägs av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark och Danmark.

Coop Sverige AB
Adress 171 88 Solna Besöksadress Englundavägen 4