Husse/ Trademark Service LE AB

Svenskt företag expanderar i Ryssland.

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2010 12:13 CET

Svenskt företag expanderar i Ryssland.

Husse har nu via två franchiseavtal etablerat sig även i Ryssland. Därmed stärker det svenska företaget sin ställning som Europas ledande varumärke inom hemleverans av hund- och kattprodukter.

- Ryssland har 142 miljoner invånare, och över hälften av de ryska hushållen har antingen hund eller katt. Jämför det med 34 procent i övriga Europa. I takt med landets ekonomiska utveckling genomgår hundfodermarknaden en stark förändring. Allt fler ryska hundägare ger sina husdjur fabriksproducerat foder istället för matrester. Därför har vi mycket stora förväntningar på vår nya marknad, säger Margerita Mazneva som är marknadsansvarig för Husse i Ryssland.

– Många djurägare ute i Europa efterfrågar svensk kvalité vilket förstärker vårt varumärke, säger vd Tom Eliasson. I och med etableringen i Ryssland finns vi nu i 27 länder via cirka 300 franchisetagare. Husse säljer årligen produkter för cirka 100 miljoner kronor och 2010 års tillväxt beräknas bli 28 procent.

www.husse.com

Media: