Svenska Orienteringsförbundet

Svenskt guldläge i stafett byttes i åttondeplats

Pressmeddelande   •   Jul 20, 2009 09:18 CEST

Sveriges orienterare hade guldläge i den avslutande World Games-stafetten i Taiwan under tre av fyra sträckor. Men på slutsträckan hände det som inte fick hända när gårdagens bronsmedaljör Linnea Gustafsson bommade första kontrollen med tre minuter. Ryssland tog en överlägsen seger, medan Sverige slutade åtta.

- Jag sprang förbi första kontrollen utan att se den och fortsatte rakt in i ett grönområde, suckar Linnea, som var bedrövad efteråt.

- När jag äntligen hade lyckats hitta kontrollen försökte jag hänga på några av de lag som passerat, men i det läget orkade jag inte riktigt, berättar Linnea, som vid det laget halkat ner till femte plats.

En medalj kunde ändå ha varit inom räckhåll om inte ännu ett misstag strax före varvningskontrollen gjort att ytterligare tre lag kunde smita förbi.

- Nu vill jag helst glömma det här loppet, säger Linnea, som aldrig tidigare sprungit en sistasträcka i en mästerskapsstafett mensom tidigare under World Games varit bäst av svenskarna med en femteplats i sprint och ett brons på medeldistans.

Idag var det de övriga tre i laget som i stort sett sprang prickfritt. Mattias Millinger inledde med att vara tvåa in på startsträckan, endast två sekunder bakom Rysslands Dimitri Tsvetkov.

- Jag låg först nästan hela första slingan, men gjorde ett lite misstag precis före varvningen. Då smet ryssen förbi, berättar Mattias.

På andrasträckan gjorde Kajsa Nilsson ett fenomenalt lopp och gick upp i ensam ledning med en och en halv minut.

- Det var förbannat skönt att äntligen få till det. Jag har gått hur säkert som helst, säger Kajsa, som bara såg ryskan Julia Novikova ett par gånger.

När Novikova missade mot slutet kunde Kajsa skicka ut Peter Öberg hela 1.29 före den fruktade ryssen Andrej Khramov. Ett avstånd som hela tiden krympte innan Khramov kom ikapp Öberg vid varvningen.

- Loppet gick egentligen perfekt orienteringsmässigt, men jag var trött under andra halvan. Det är bara att konstatera att Khramov springer så här mycket fortare än mignär det är mycketasfalt, säger Peter, som ändå lyckades bita i och växla ut Linnea Gustafsson endast sex sekunder bakom Galina Vinogradova.

Ryskan, som normalt sett inte tillhör de allra bästa i världen, lyckades perfekt med sitt lopp och förde Ryssland i mål som överlägnsa vinnare, en och en halv minut före Finland, där Minna Kauppi gick från fjärdeplats till silver på slutsträckan. Tio sekunder senare sprang Norge in på bronsplatsen strax före Australien, medan Sverige var drygt fem minuter bakom segrarna.

Resultat World Games orientering, mixedstafett 19 juli vid Chengching Lake, Kaohsiung, Taiwan

1 Ryssland, 1.55.07,7

(Dimitri Tsvetkov, Julia Novikova, Andrej Khramov, Galina Vinogradova),

2 Finland 1.56.38,0