Svenskt Marintekniskt Forum

Svenskt Marintekniskt Forum arrangerar Båtdagarna

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2010 15:58 CET

Svenskt Marintekniskt Forum arrangerar:

Båtdagarna 2010

Kvinnor gillar också att köra fort! Marine Dynamics ställer ut på Båtdagarna i Uddevalla.

Den 14-16 maj 2010 arrangeras för första gången Båtdagarna – en båtmässa för mindre båtar och tillbehör i Uddevalla.

Båtdagarna kommer att vara en kick-off inför båtsäsongen 2010 där besökarna ska få inspiration och möjlighet att se nya båtmodeller såväl som gamla.

Marine Dynamics, som medverkar på Båtdagarna, har utvecklat en ny snabbgående mindre motorbåt med ett patenterat skrov. GoCat - en catamaran som är snabb, säker och rolig att köra. Dynalift-skrovet ger unika köregenskapen då båten är lättdriven, lättmanövrerad  och tål hög sjö. Ursprungligen gjordes båten som en testmodell för att kunna utveckla en 12 meters sjöräddningsbåt.

På Båtdagarna kommer besökare att ges möjlighet att provköra båtarna.

-       Vi har märkt att särskilt unga kvinnor tycker att det är roligt att köra båtarna, säger Sten Örneblad, båtkonstruktör och pappa till GoCat. Vi vill gärna vända oss till kvinnor och har därför tänkt att göra ett tjej-event på Båtdagarna där man får provköra båten längs en bana samt lära sig lite motorbåts-grunder och sjövett!

Oberoende tester har gett GoCat högsta betyg och konstruktören säger att det är som att köra go-kart på vatten – därav namnet. GoCat är betydligt mer sjösäker än andra båtar i samma storlek.

-       Den kan inte välta, säger Sten. Trygghet och  säkerhet är ofta extra viktiga för kvinnor och därför passar GoCat extra bra för dem. Tjejerna själva säger att det som lockar mest när man vill prova en båt, är att den är lättkörd – berättar han vidare.

Svenskt Marintekniskt Forum presenterade under hösten 2009 sitt projekt där man låtit kvinnor tycka till om vad man saknar på en båt och den undersökningen visar bland annat att miljö, säkerhet och tillgänglighet är viktiga. Något som GoCat uppfyller.

En stor kundgrupp med växande köpkraft är kvinnor. Hundratusentals kvinnor i Sverige längtar till ett liv på sjön, enligt Stockholmsmässans tidigare undersökning.

Men vad hindrar dem? Vad kräver kvinnor av ett liv på sjön?

Affärsutvecklingsföretaget Ampersand har anlitats av Svenskt Marintekniskt Forum för att undersöka hur fakta från undersökningen och mässan kan tas vidare. Ampersand ägs och drivs av fyra kvinnor med rötterna i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, bilen där alla beslut fattades av kvinnor.

-       Bilvärlden hade inte heller sett kvinnan som den köpstarka kund hon är. Men vi vet att kvinnan står för en tredjedel av bilköpen i Sverige och påverkar 80 procent av dem. Vi utgår från att potentialen är lika stor i båtvärlden, säger Tatiana Butovitsch Temm, vd för Ampersand.

För kontakt och mer information

Annelie Nithander

Projektledare

Svenskt Marintekniskt Forum

annelie.nithander@smtf.se

www.smtf.se

Sten Örneblad, Marine Dynamics

Telefon: 0739-719812

www.gocat.se

Svenskt Marintekniskt Forum är en ideell företagsdriven förening som samlar den marintekniska branschen. Föreningen verkar för att utveckla nya och mindre miljöbelastande produkter, effektivare produktion och samverkan mellan företag, universitet och offentliga företrädare. Vi arbetar också för att öka rekryteringen och stärka återväxten i den maritima industrin.

Målsättningen är att skapa ett forum som sammanför hela den maritima industrin och dess framtida utmaningar. Forumet riktar sig till handelstonnage-, offshore och fritidsbåtssektorn. Våra medlemmar är konstruerande-, tillverkande- och tjänsteleverantörer inom dessa tre områden.

Svenskt Marintekniskt Forum drivs med stöd av bland annat Västra Götalandregionen, EU och Tillväxtverket, Fyrbodalskommunalförbund samt Sparbankstiftelsen Väst samt medel från samverkande företag.