Svenska Turistföreningen, STF

Svenskt norrsken visas för miljontals japanska tv-tittare

Pressmeddelande   •  Sep 18, 2003 09:52 CEST

Abisko är den bästa platsen i världen för att beskåda norrsken. Den bedömningen gör det team från Japans största tv-station NHK som just nu befinner sig i Abisko för att förbereda en direktsändning av norrsken. Sändningen beräknas nå minst 10 miljoner japanska tv-tittare.

– I Japan är intresset för naturfenomen väldigt stort och många japaner har som dröm att få se ett norrsken åtminstone en gång i livet. Därför tror vi att så många som 50 miljoner tv-tittare kan komma att följa direktsändningen från Abisko, säger Hirohisa Makino, som koordinerar tv-sändningen i Sverige.

Bakom valet av Abisko ligger noggrann efterforskning. Japanska researchers besökte flera platser i Norden, USA och Kananda innan de kom fram till att just Abisko är den bästa platsen i världen för att beskåda norrsken. Sändningen kommer att äga rum på natten till lördagen den 20 september svensk tid. Ett 25 man starkt tv-team har nu befunnit sig i Abisko i drygt två veckor för att förbereda sändningen. De har även passat på att filma norrsken som kan användas i reserv om vädret skulle vara molnigt under direktsändningen.

Förutom norrskenet kommer de japanska tv-tittarna också att få se sydsken, som är norrskenets motsvarighet på södra halvklotet. Direktsändningen från Abisko kommer nämligen att varvas med en direktsändning från en forskningsstation på sydpolen. Ytterligare en sändning kommer sedan att ske från Abisko på lördagsförmiddagen svensk tid. Då handlar det om norrskenets historia och Abisko är en av flera platser som förekommer i programmet.

Med tanke på NHKs stora räckvidd kan programmet få stor betydelse för turistnäringen i Abisko. Det japanska TV-teamet bor på Svenska Turistföreningens fjällstation i Abisko. För Putte Eby, som är platschef på fjällstationen, är det långt ifrån första gången det kommer japaner på besök.
– Antalet japanska besökare har ökat kraftigt de senaste åren, och det är just norrskenet som lockar mest. Efter TV-sändningen räknar vi med en ännu större tillströmning, säger Putte Eby.

För ytterligare information, kontakta:
Putte Eby, platschef Abisko Turiststation, telefon 070-698 45 60.
Johan Krüger, informatör STF, tel 08-463 21 86 eller
070-343 21 86, e-post johan.kruger@stfturist.se

Fakta om STF
Svenska Turistföreningen (STF) är en av Sveriges största ideella organisationer med närmare 340 000 medlemmar. Känn ditt land har genom åren varit det genomgående temat när organisationen erbjuder natur- och kulturupplevelser. I verksamheten finns 315 vandrarhem, nio fjällstationer och ett 40-tal stugplatser i väglöst land i svenska fjällen. STF har också en reseverksamhet, ett förlag och ger ut medlemstidningen Turist. Lokalt anordnas aktiviteter i 84 föreningar. STF har sitt kansli i Stockholm, tel 08-463 21 00.