Galagowear

Svenskt streetwear märke släpper kepskollektion

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2009 19:36 CEST

Galagowear är ensamma om att producera en kepskollektion bland de svenska streetwear märkena idag. Kepsen har en speciell passform kallad true fitted och används främst av urbana subkulturer världen runt men har sitt ursprung i amerikansk baseball. Kepsarna är populära inom hip hop, skate och surfkulturen. True fitted-kepsen är en självklar accessoar hos mode medvetna ungdomar med en förkärlek till gatan.

Streetwear har sitt ursprung i den californiska surfkulturen och är en gemensam nämnare för de urbana subkulturerna. Hip hop anammade mode som ett sätt att uttrycka sina känslor och åsikter under perioden då svarta människor inte hade någon röst i medierna. Modet blev ett sätt att yttra sig och ta plats i ett samhälle som inte ville lyssna. Stora företag har sedan streetwear modets uppkomst köpt upp och på många sätt försökt göra modet till mainstream men genren har ändå lyckats behålla sina ursprungliga rötter.

Svensk hip hop har de senaste åren expanderat sina gränser från att ha ett fåtal personer på scenen till att experimentera och utveckla musikstilen. I samband med det har många artister fått sina "fiftheen minutes of fame", några har kommit för att stanna medans andra redan är glömda. Adam Tensta, Lazee och Henok Achido är våra senaste stjärnskott som inte bara är kända inom Sveriges gränser utan har bland annat lyckats ta sig över atlanten. Många nya streetwear butiker har också slagit upp sina portar men inte fullt lika många svenskproducerade streetwear märken.

Galagowear startade sin verksamhet för två år sedan och jobbar med att kombinera mode med gatukulturen. T-shirts och hoodies från tidigare kollektioner har främst präglats av influenser från amerikanskt mode. Intresset från allmänheten har varit stort och människor från olika delar av kulturen har hyllat Galagowear, främst för snygg design men också för innovationen om ett svenskproducerat streetwear märke. Artister som Trainspotters, Lyrical, Mofo the Maverick och Adam Tensta skapade tillsammans med nio andra rappare och Galagowear ett mixtape för att presentera kepskollektionen som har haft en enorm slagkraft på bloggar och andra forum på Internet de senaste veckorna.

För fler bilder och lista över återförsäljare se http://www.galagowear.com
Kontakta Galagowears grundare Niklas Alén för mer information eller intervju på: 0709420952 eller niklas@galagowear.com