Paradox Entertainment

Svenskutvecklade Europa Universalis III överträffar förväntningar

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2007 16:26 CET

Stockholm, Sverige (1:a februari, 2007) – Svenska Paradox Interactive gick igår ut med nyheterna att deras stora PC satsning "Europa Universalis III" hittills har vida överträffat bolagets förväntningar vad gäller intryck från media och spelarrecensioner.

En vecka efter release har "Europa Universalis III" redan lyckats nå första platsen över mest populära PC spel på Gamespots Top 10 lista*. Därmed har spelet lyckats slå spel som"World of Warcraft – Burning Crusade" i ranking. Denna höga uppfattning om spelet återspeglas i recensioner världen över, och "Europa Universalis III" har redan hunnit få priser för bästa spel från redaktioner hos prestigefylld media som IGN, 1UP.com, Games for Windows Magazine och GamePro.

Här i Sverige har spelet funnits i butik sedan 26:e januari och bland annat fått utmärkelser från PC Gamer "utmärkt spel", "FZ rekommenderar" samt betygsatts 4 av 5 av Godmorgon Sveriges Thomas Arnroth.

"'Europa Universalis III' riktar sig till målmedvetna spelare som gillar att bli utmanade på ett intellektuellt plan och detta är en av de stora skillnader mellan vårt spel och mycket som släpps på marknaden idag, säger Fredrik Wester, Vice Vd för Paradox Interactive. "Det är inget lätt spel att recensera, då det skiljer sig mycket från de actionorienterade RTS spel där ute och det är uppmuntrande att se att EU III i de flesta fall har recenserats på sina egna meriter och med målgruppen i åtanke".

"Europa Universalis III" har redan släppts i Nordamerika och Skandiavien och släpps den 2:a februari i UK, Benelux and France.

* http://www.gamespot.com/, top 1 PC spel uppnåddes under helgen 27:e – 28:e januari.

Om spelet

Europa Universalis III gräver djupt in i upptäckande, handel, krigsföring och diplomati där spelaren tar kontroll över en nation och guidar det genom åren för att skapa ett globalt imperium. Spelet karakteriseras av ett enormt djup och historiskt innehåll som levererar ett utmanande gameplay med högt återspelningasvärde. Med serien Europa Universalis har Paradox Interactive etablerat sig som en framstående utvecklare och ett globalt förlag.

Kontakt:

Susana Meza