TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Svensson Markspelle ökar och nyanställer

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 11:27 CET

Årets upplaga av Stockholm Furniture Fair i Stockholm blir den första för nye Nordenchefen Anders Snygg hos textilföretaget Svensson Markspelle i Kinna. Han säger till teko.se:
- Vi kommer med två starka kollektioner på respektive gardin- och möbeltygsidan. Breda färgskalor och blandad design i höga kvaliteter kännetecknar årets nyheter. Kommersiellt gångbart helt enkelt, något som marknaden kommer att gilla.

Svensson Markspelle, som vänder sig till inredare, arkitekter, möbelindustri och transportsektorn, har haft ett bra 2010. Sviterna av finanskrisen håller sakta men säkert på att försvinna:

- Vi såg ett klart trendbrott under fjolåret omsättningsmässigt.  Inte minst på den svenska marknaden, som ökade med hela 25 procent. Exporten tror vi börjar ta rejäl fart först senare i år. Vi har återanställt varslad personal och nyanställt samtidigt som vi förstärkt på säljsidan i England. Samtliga våra tre produktgrupper har gått bra – möbeltyg, gardiner och ups and downs.

Nytt showroom

Nytt för i år är också att Svensson Markspelle valt att profilera sig i huvudstaden. Ett nytt showroom på Rosenlundsgatan 40 i ”Stockholm Design District” på Södermaln:

- Det är en offensiv satsning från vår sida som vi gör tillsammans med olika typer av inredningsföretag. Här kan inredare och arkitekter se våra produkter på ett annat sätt. Det ligger också i linje med den satsning på vi ska göra på att delta i samtliga nordiska mässor under året. Vi tittar också på Milanomässan i april.

Gas driver fabriken

Anders Snygg framhåller också att företaget vid alla kundbesök alltid marknadsför att bolaget har all tillverkning i Sverige:

- Vi värnar verkligen om produktion i Sverige. Det innebär full kontroll i alla lägen. Vi missar inte heller att påpeka att fabriken drivs med gas, vilket är det mest klimatanpassade man kan ha idag. Vi drabbas därför inte lika hårt av prishöjningarna på el. Däremot kan vi inte värja oss mot de galopperande prisökningarna på bomull, ull och olja (polyester). Det slår mot oss och det är uteslutet att höja priserna för att kompensera sig.

Svensson Markspelle, som är divisionen för inredningstextil inom AB Ludvig Svensson och sysselsätter 420  personer samt beräknas omsätta 500 miljoner kronor i år, är medlem i TEKO.