SVERIGE AB

Sverige AB hjälper Naturskyddsföreningen att rädda skogen

Pressmeddelande   •   Jun 28, 2013 14:47 CEST

"Bara sedan 50-talet har 60 procent av de svenska skogarna kalhuggits. Skogslandskap har blivit södertrasade av timmervägar. Fler än 850 växt- och djurarter i skogen är hotade. Skog kalhuggs ända in på husknutarna. Och mindre än 4 procent av skogen har ett formellt skydd." Så skriver Naturskyddsföreningen på sin Facebook-sida.

Som ett led i att ytterligare uppmärksamma att den svenska skogspolitiken inte fungerar har Sverige AB tillsammans med Naturskyddsföreningen spelat in en film från kalhyggen i Härjedalen. Filmen är inspelad i maj i år.

Sverige AB har arbetat tillsammans med Naturskyddsföreningen i ungefär två år och filmen bygger vidare på samma koncept som tidigare filmer. "Vi använder Naturskyddsföreningens symbol - en pilgrimsfalk. Den betraktar naturen från ovan och är ett bra sätt att visa upp hur det ser ut runt om i Sverige" säger Jon Rönström copywriter på Sverige AB.

Produktionsbolag var Fido. Filmen kommer att visas på bio under sommaren.

Här ligger en länk till filmen: http://vimeo.com/69233161

---
Ytterligare information om Naturskyddsföreningen:

"Naturskyddsföreningen vill att vår jord ska vara lika fantastisk för våra barn som för oss. Det har vi arbetat med i över hundra år, och det har gett resultat. Vi har räddat havsörn och pilgrimsfalken från utrotning. Vi har tvingat industrin att tillverka miljövänligare papper. Vi har sett till att få ett förbud mot två av världens farligaste ämnen; DDT och kvicksilver. Vi har räddat hundratals unika skogar från avverkning. Och vi har infört tuffaste miljömärkningen, Bra Miljöval, som finns på många varor och tjänster.

För att nämna några viktiga segrar. Men mycket återstår att göra. Många växter och djur är nära att försvinna. Östersjön lider av algblomning och döda bottnar. De svenska skogarna töms på liv när de kalhuggs och ersätts av plantager av gran eller tall. Och överallt omges vi av giftiga kemikalier som kan hota både naturen och vår hälsa. Kemikalier som till exempel kan orsaka cancer och inlärningsstörningar. Det, och mycket annat, vill vi göra något åt.

Idag är vi 191 000 medlemmar som drivs av kärleken till naturen. Ju fler vi är, desto fortare går det och desto fler segrar kan vi lägga bakom oss. Tillsammans har vi kraft att förändra. Vill du förändra med oss?"
---

Sverige AB är en reklambyrå i Stockholm. Vi är bra på idéer och på att få saker och ting att hända. Kolla våra aktuella projekt på sverigeab.se