Svenska Rugbyförbundet

Sverige arrangerar historiskt F18 EM

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2014 17:03 CET

Europeiska förbundet (FIRA-AER) har i veckan lanserat F18 EM som del av den växande satsningen på 7-mannarugby inför OS-premiären i Rio de Janeiro 2016. Sverige, som ett av de deltagande länderna i europeiska Grand Prix på seniornivå är automatiskt kvalificerat till turneringen. I tisdags blev det klart att Sverige kommer stå som värd för den historiska första turneringen.

F18 EM kommer att spelas i Enköping 13-14 september med 12 deltagande lag: Ryssland, England, Frankrike, Irland, Italien, Holland, Portugal, Wales, Tyskland, Belgien, Sverige och Ukraina. Samma länder spelar i år i Europas högsta division för damer – Grand Prix-serien.

- Att vi är FIRA:s förstahandsval som arrangör av sådana här typer av turneringar är förstås smickrande och ett kvitto på att vi gjort ett bra jobb med tidigare arrangemang, säger förbundsordförande Madeleine Lahti. Att vi får möjlighet arrangera detta mästerskap och att våra tjejer får uppleva EM på hemmaplan känns spännande och är ett viktigt steg i vår satsning mot OS.

Sverige har i dagsläget inget F18 landslag, men spelare kommer att selekteras genom förbundets nya regionala talangutvecklingsprogram.

Kommande aktiviteter för Dam VII

Grand Prix     7-8 juni                  Moskva, Ryssland

Grand Prix     14-15 juni              Brive, Frankrike

F18 EM         13-14 september    Enköping, Sverige