Miljöpartiet de gröna

Sverige behöver återinföra friåret, en fungerande arbetsmarknadsåtgärd

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2011 16:43 CET

– Det är dags för regeringen att släppa prestigen och satsa på fungerande och beprövade arbetsmarknadsåtgärder. Friåret var inte bara en uppskattad frihetsreform, utan också en fungerande arbetsmarknadsåtgärd som den moderatledda regeringen av ideologiska skäl plockade bort 2007, säger riksdagsledamoten Annika Lillemets (MP) som kommer att debattera friåret med arbetsmarknadsministern i riksdagen.

– Arbetsmarknadsåtgärder ska hjälpa människor att hitta nytt arbete och arbetsgivarna att hitta personer att anställa. Att människor tvingas utföra meningslösa eller rentav förnedrande aktiviteter i mer eller mindre konstlade arbetsmarknadsprojekt, är helt oacceptabelt. Friårsvikariat däremot gav riktig lön och riktiga arbetsuppgifter och större chans att få nytt jobb därefter. Det innebar också att många människor satsade på att studera och höja sin kompetens under sitt friår eller starta nya företag, säger Annika Lillemets.

– I Finland har man goda erfarenheter av alterneringsledigheten, den finska motsvarigheten till friåret. Alterneringsledigheten fanns på prov i flera år och sedan ett år tillbaka är den permanent. I Finland har såväl politiska partier, fackföreningar, arbetsgivarorganisationer och allmänhet gått från att vara kritiska till reformen till att se dess fördelar, det är kanske dags för den svenska regeringen att vakna också, säger Annika Lillemets.

Fakta om friåret: Friår innebar att en person med anställning bytte plats med en arbetslös under en tid. I Sverige kunde, på Miljöpartiets initiativ, ett antal anställda ta ledigt tre till tolv månader medan en arbetslös vikarierade för den friårslediga, från 2005 tills den moderatledda regeringen tog bort möjligheten 2007. Den friårslediga fick ersättning motsvarande 85 procent av den arbetslöshetsersättning som hon eller han skulle ha fått som arbetslös. Vikarien fick vanlig lön.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Annika Lillemets, 070-825 06 34