Socialdemokraterna Norrbotten

Sverige behöver en aktiv arbetsmarknadspolitik!

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2011 11:05 CET

- Svensk arbetsmarknadspolitik har havererat! Samtidigt som vi ser en bred uppgång på arbetsmarknaden bekräftar alarmerande uppgifter att långtidsarbetslösheten biter sig fast. 1 av 3 arbetslösa är idag långtidsarbetslösa. Utan någon som helst utvärdering eller uppföljning håller  regeringen fast vid sin politik och tvingar tiotusentals människor till passivitet i  passivitet i den så kallade jobb- och utvecklingsgarantin

Det säger Maria Stenberg, riksdagsledamot och LO-distriktets ordförande tillsammans med Rickard Carstedt, ombudsman vid LO i Norrbotten och Västerbotten, efter att ha gått igenom en färsk rapport från Riksdagens utredningstjänst.

- I Norrbotten är det nu 2 396 långtidsarbetslösa inne i Fas 3 och varje dag tillkommer nya, konstaterar de och understryker bristen på politik.

-Regeringen har ingen politik för att lösa långtidsarbetslösheten/utanförskapet. Man har sjösatt den här gigantiska bluffreformen –”jobb- och utvecklingsgarantin” - utan att låta utvärdera resultat och konsekvenser.

- I landet som helhet är nu cirka 25 000 långtidsarbetslösa inne i Fas 3, men arbetsförmedlingen beräknar att omkring 40 000 personer kommer att snurra runt i systemet i höst. Varje arbetsdag tillkommer cirka 50 nya deltagare i Fas 3. Det konstaterar Maria Stenberg men är mest av allt upprörd över att uppgifterna om vem som är anordnare är sekretessbelagda.

- Arbetsförmedlingen kan inte klassificera vilken typ av anordnare som deltagarna i Fas 3 är sysselsatta hos. I Norrbotten handlar det om 1 415  av de 2 369 långstidsarbetslösa inom Fas 3. Det innebär att närmare 60 procent av de långtidsarbetslösa i länet är hos en anordnare som benämns som ”annan/okänd arbetsgivare”.

- De är  helt rättslösa – utan några som helst möjligheter till stöd från vare sig fack eller arbetsförmedling!, säger hon och menar att även andra uppgifter i statistiken är avskräckande och borde få regeringen att agera.

- 61 % av deltagarna i Fas 3 är yngre än 55 år – en riks - siffra som gäller också i Norrbotten

- Både namnet och hela satsningen med den s k jobb- och utvecklingsgarantin är en ren provokation. 96 procent av dem som deltar får varken jobb eller utveckling. Bara 4 procent kan räkna med att få en aktiv insats, utbildning eller praktik som leder till jobb. En stor andel av dem som hamnar i jobb- och utvecklingsgarantin hänvisas till att vänta på att dagarna tickar iväg och de rutschar ut i Fas 3.

- För oss är det en självklarhet att långtidsarbetslösa måste få möjligheter att studera, kompetensutveckla sig eller att starta eget. Arbetsförmedlingen måste ges möjligheter att hjälpa människor till jobb på den reguljära arbetsmarknaden, eller till subventionerade anställningar till avtalsenliga villkor. Fas 3 är ingen lösning på långtidsarbetslösheten.

- Sverige behöver en aktiv jobbpolitik med utbildning, kompetensutveckling, näringspolitik, småföretag och forskning, understryker Maria Stenberg och Rickard Carstedt.

Bilaga: RPM från riksdagens utredningstjänst

För mer information om Fas3 se socialdemokraterna.se/norrbotten

Maria Stenberg
Riksdagsledamot