FORES

Sverige behöver en IT-minister

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2016 16:19 CEST

Regeringen har nu möjlighet att öka de politiska ambitionerna med en renodlad IT-minister som har ett tydligt mandat och tillhörande ansvar att föra en sammanhållen svensk IT-politik, skriver branschföreträdare från Google, IBM, Fores, IT & Telekomföretagen samt SICS Swedish ICT.

Ökad sysselsättning, konkurrenskraft och höjd innovationstakt. Internet bidrar till den svenska samhällsutvecklingen i en omfattning som inga andra branscher kommer i närheten av. Denna utveckling fortsätter och kommer accelerera de kommande åren.

- Hittills har IT-ministerposten varit kombinerad med andra poster – bostad, energi, infrastruktur. Men digitaliseringens betydelse för det svenska samhället är så stor att vi inte längre kan hantera dessa frågor som en bisats – vi behöver en utpräglad IT-minister med ett brett mandat, säger Rikard Linde, programchef för det Digitala samhället på Fores.

Tillsammans med Google, IBM, IT & Telekomföretagen och SICS Swedish ICT uppmanar tankesmedjan Fores regeringen att tillsätta en renodlad IT-minister. De betonar att Sverige står inför stora utmaningar och måste utnyttja alla resurser maximalt. De lyfter tre områden som avgörande:

• Jobbutmaningen. I takt med globaliseringen och att basindustrin sysselsätter allt färre, blir ökade och breda digitala kunskaper än viktigare för att nå målet om Europas lägsta arbetslöshet 2020.
  • Skolan måste bygga de kreativa kunskaper som leder Sverige in i en digital framtid där människor och maskiner samsas, och där våra barn lär sig värna sin och andras integritet och respekt.
  • Klimatfrågan. Vinterns framgångsrika klimatmöte i Paris satte en hög ribba för att sänka koldioxidutsläppen och skapa fossiloberoende samhällen. Digitala tjänster och kommunikation ersätter fysiska produkter och transporter, vilket kommer vara avgörande för att nå målen.
  • Sakernas internet kopplar det fysiska samhället till de digitala nätverken och har en otrolig potential. Sverige kan bli världsledande i utvecklingen av det nya digitala hemmet som utgår ifrån en modern syn på integritet och samtidigt öppnar för nya tjänster och produkter.

- Varje småföretag och snart sagt varenda hushåll i Sverige är uppkopplade och allt fler människor jobbar flexibelt med mobil och laptop. Ska vi fortsätta stoppa huvudet i sanden eller börja behandla digitaliseringen som den fantastiskt viktiga och skapande kraft den är? säger Rikard Linde och menar att en renodlad IT-minster på köpet ger de likaledes akuta bostads- och byggfrågorna en minister som kan ägna områdena hela sin uppmärksamhet.