DIK-förbundet

Sverige behöver en ny kulturpolitik

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2009 13:26 CEST

- Sverige behöver en ny kulturpolitik. Vi hjälper gärna kulturministern på traven, skriver Karin Åström Iko, förbundsordförande för DIK, i Katrinholmskuriren idag, den 9 juli.

Mycket är visserligen ovisst om höstens kulturproposition, men ännu är det inte för sent för Lena Adelsohn Liljeroth att bli tydligare om vad hon vill. DIK menar att kulturutredningens förslag kan lägga grunden för en ny kulturpolitik som skulle kunna ge en bredare och större roll för kulturen. Vår handlingsplan till kulturministern ser ut så här:

• Våga genomföra portföljmodellen nu när region- och kommunpolitiker har energi, inspiration och beredskap! Det vore synd att inte ta det tillfället i akt!
  • Ta kampen med andra statsråd och gör kultur till en angelägenhet för tillväxt, utbildning och miljö!
  • Satsa nya pengar som smörjmedel för dessa reformer. Kulturen behöver mer resurser och nu är rätt tid.
  • Behåll kvalitetsmålet i de kulturpolitiska målen!
  • Sätt igång processer så att kulturpolitiken kan reformeras i god takt under de närmaste åren.

Låt detta bli ett startskott för framtidens kulturpolitik. Vår uppmaning till kulturministern är: Sätt igång!