Kristdemokraterna, KD

Sverige behöver en ny utrikespolitik

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2005 09:43 CEST

- Dagens svenska utrikespolitik saknar ett tydligt signalspråk mot icke-demokratiska stater. Detta visar sig inte minst i relationen till diktaturerna Kina och Kuba. Vad Sverige behöver är en ny utrikespolitik där utgångspunkten är det universella människovärdet och varje människas rättigheter.

Det sade kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund när han gästtalade på Utrikespolitiska föreningen i Uppsala på torsdagen. Han förordade en mer aktivistisk utrikespolitik bland annat när det gäller internationella insatser vid eller inför risk för folkmord.

- I åratal har diskussionen handlat om när det är tillåtet att intervenera i enskilda stater, när omvärlden har en rätt att skydda. Men frågan har hela tiden varit felställd. Vi ska istället fråga oss när vi har en skyldighet att ingripa. Skyldigheten att skydda leder förhoppningsvis till ökad insikt om vikten av att våga lägga sig i, ifrågasätta och att

våga skydda människovärdet.

- Med en kristdemokratisk biståndspolitik kommer biståndsnivåerna att fortsätta höjas. Mitt mål är att det inte ska råda någon tvekan om att en Alliansregering kommer öka Sveriges ansträngningar för att bekämpa fattigdomen.

FÖRFATTARE:

Göran Hägglund