Naturskyddsföreningen

”Sverige bör föreslå ett 30-procentigt klimatmål för EU”

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2010 08:05 CEST

I måndags deklarerade både den danska och den brittiska regeringen att de nu anser att EU bör öka sitt mål för minskning av växthusgasutsläpp från 20 till 30 procent. Nu vädjar Naturskyddsföreningen i ett brev till statsminister Fredrik Reinfeldt att han ska göra samma sak i sin regeringsdeklaration.

När EU förra året beslutade om nya mål för klimatpolitiken antogs ett mål om minskning av växthusgasutsläppen med 20 procent till 2020, men med en möjlighet att öka det målet till 30 procent, om andra länder följde efter. Syftet var att sätta press på omvärlden i klimatförhandlingarna i Köpenhamn.

Nu blev de internationella åtaganden inte så stora i Köpenhamn varför EU aldrig växlade upp till 30 procent. Efter Köpenhamn har forskarna blivit ännu tydligare på att inte ens det målet räcker för att EU ska ta sin del av det globala klimatansvaret.

I december är det nya internationella klimatförhandlingar i Cancun i Mexico. I måndags deklarerade både den brittiska och den danska regeringen att de kommer att kräva att EU antar ett 30-procentigt mål.

– Att de borgerliga danska och brittiska regeringarna båda kommit till slutsatsen att EU bör skärpa sitt mål, oavsett vad omvärlden gör, är mycket glädjande. Europas blickar faller nu på vad Fredrik Reinfeldt kommer att säga i regeringsdeklarationen på tisdag, säger Mikael Karlsson, Naturskyddsföreningens ordförande.

Den nya danska linjen offentliggjordes i ett tal av Danmarks statsminister Lars Lökke Rasmussen på Bella Center i Köpenhamn, samma plats där han i december förra året ledde det misslyckade klimatmötet.

– Det kommer att se märkligt ut om Sverige inte ansluter sig till den nya danska linjen. Det skulle innebära att Sverige avviker från den under lång tid etablerade rollen av ett land som driver på miljöfrågor inom EU, säger Mikael Karlsson.

För frågor kontakta:
Mikael Karlsson, ordförande, 070-316 27 22
mikael.karlsson@naturskyddsforeningen.se
Eva-Lena Neiman, tf presschef 070-794 04 07
eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se

Läs Naturskyddsföreningens brev till statsministern

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00