Sverige borde inte delta vid turismmässan i Jerusalem!

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2010 16:07 CEST

Den 20 - 22 oktober arrangerar den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD en turismmässa i Jerusalem.

Jerusalem som stad är omstridd: Israel ockuperar Östra Jerusalem i strid med folkrätten och hävdar ett odelat Jerusalem som landets huvudstad.

Vänsterpartiets utrikespolitiske talesperson Hans Linde har idag lämnat in en skriftlig fråga till utrikesminister Carl Bildt angående Sveriges deltagande i mässan.

- Det är uppenbart att Israel använder turismmässan i sina strävanden att få omvärlden att erkänna Jerusalem som landets huvudstad och därigenom omöjliggöra ett fritt Palestina utifrån 1967 års gränser. Sverige ska inte bidra till detta och borde precis som Spanien och Storbritannien inte skicka några delegater till mässan, säger Hans Linde.

Vänsterpartiet var kritiskt till beslutet att välja in Israel i OECD i maj i år. Vänsterpartiet ansåg att Israel inte levde upp till OECD:s regelverk på en rad punkter och att Israel skulle utnyttja medlemskapet som ett verktyg i den pågående konflikten i Mellanöstern.

- Tyvärr bekräftar Israels agerande våra farhågor. Det var ett djupt olyckligt beslut att välja in ockupationsmakten Israel i OECD när man dagligen bryter mot palestiniernas mänskliga rättigheter. Nu är det upp till bevis för regeringen Reinfeldt - vill man vara en kraft för fred borde man stanna hemma, säger Hans Linde.

För mer information:

Hans Linde, utrikespolitisk talesperson Vänsterpartiet, tel 0702-900740