Yabot AB

Sverige hamnar i centrum för Sovjets invasion av Afghanistan

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2019 13:09 CET

Välviljans tragedi är en äventyrsroman i svensk och internationell politisk och militär miljö vid tiden före Sovjetunionens invasion av Afghanistan. Det internationella spelet bakom förberedelserna för invasionen var mins sagt rafflande – och Sverige var inte overksamt.

Det är nyår 1979 – 1980. Sovjetunionen invaderar överraskande det fattiga grannlandet Afghanistan. Man har redan övat sina styrkor genom att brutalt slå ner ett uppror i staden Herat. Inför invasionen lurar de ryska ledarna hela världen. Under en täckmantel av nedrustning i Europa genomförs den största truppsamman­dragningen sedan andra världskriget. För löjtnant Conny Hillblaster och hans beredskapspluton på Smålands regemente bryts vardagslunken dramatiskt. De blir indragna i ett militärpolitiskt spel på liv och död i de svenska skogarna. Tillgång till svensk teknologi är hett eftertraktad och måste till varje pris förhindras av olika parter i konflikten.

”En glädje att läsa. Han har lyckas väva in storpolitik med bra faktabas och göra trovärdiga slutsatser”, generalmajor Karl Engelbrektsson.

“Många svenskar kommer känna igen sig. De som gjort lumpen eller utlandstjänst. Författaren har detaljkunskap och har vävt in världshändelser som krävt noggrann research”, Silver Fox

Jörgen Hansson är helsingborgare, 60 år och har en varierad yrkesbakgrund som officer i 10 år och reservofficer i 22 år. Politisk tjänsteman, kommunal- och landstingsråd. Management­konsult, vd och koncernchef samt styrelseledamot i ett stort antal bolag och branschorganisationer. Välviljans tragedi är hans romandebut.

Rek.pris: 79 kr (e-bok), 149 kr (papper)

Ljudboken uppläst av Magnus Tyrgrim

• Antal sidor: 352
  • Format (b x h): 135 x 210 mm
  • ISBN: 978-91-7819-327-1 (papper)
  • Bandtyp: Häftad
  • Utgivningsdatum: 2019-10-18

Format: E-bok, Ljudbok, Papper

Yabot :: Stories reflecting today

På Yabot ger vi inte ut böcker – vi publicerar berättelser.

Yabot startades 2017 och i början av 2018 kom vår första bok ut: Tiamo - Match vid första klicket. Under 2019 har vi arbetat hårt med att få ut fler titlar och det har blivit både facklitteratur och skönlitteratur, både nytt och gammalt. Titta på alla våra titlar så kanske du hittar något som passar just dig.

Vi har också tjänster för dig som vill sköta din egen utgivning, allt från arbete med berättelse och text till omslag, sättning och distribution. Detta gör vi undernamnet YAZON.