FACIT Sverige

Sverige har näst dyraste dieselpriset i Europa. Nybilsguiden FACIT.com listar dieslarna som drar minst

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2012 15:16 CEST

Det säljs alltfler dieselbilar i Sverige, men vi har också det näst dyraste dieselpriset i Europa. Fel bilval kan kosta dig tusenlappar extra per år. Den oberoende nybilsguiden FACIT.com listar de bränslesnålaste bilarna.

Sverige placerar sig i toppen av de länder som har högst bränslepris i Europa. Enligt branschorganisationen BilSweden är drygt 6 av 10 nysålda bilar dieslar, vilket gör det extra intressant att titta på hur bränsleförbrukningen skiljer sig mellan olika bilmodeller. Nybilsguiden FACIT.com har gått igenom närmare 4 000 nybilsversioner på den svenska marknaden och resultatet visar att bränsleförbrukningen skiljer sig mellan märke och modell.

– Det är lätt att stirra sig blind på bilens inköpspris, men med dagens bränslepriser bör man definitivt titta noggrannare på vad bilen drar per mil. Vår undersökning visar att det skiljer nära 8 000 kronor per år mellan den snålaste och törstigaste bilen i t.ex. *kombiklassen,  säger Victor Dahlborg, VD på nybilsguiden FACIT.com

De nya bilarna har blivit bränsleeffektivare

Visst kan det vara lockande att köpa en äldre och billigare bil, men det blir allt viktigare att titta på bilens totalekonomi. De nya miljöbilarna är skattebefriade i fem år och flera bilmärken erbjuder nu allt längre nybilsgarantier. Detta i kombination med effektivare och bränslesnålare motorer gör att det många gånger kan löna sig att köpa en ny bil istället för en begagnad bil.

– Vi har studerat några vanliga bilmodeller och tittat på bränsleförbrukningen idag jämfört med samma modell år 2009. Det är inte ovanligt att föregångarna drog upp till 40% mer bränsle. Sett över en treårsperiod kan detta motsvara upp till 15 000 kronor i dyrare bränslekostnader, säger Dahlborg. För mer information kontakta: Victor Dahlborg, VD FACIT

victor.dahlborg@facit.com, mobil 0709 25 35 95

FACIT.com har gått igenom de 3 800 bilversionerna som säljs på den svenska marknaden för att studera bränsleförbrukningen för de bilar som drivs på Diesel respektive Blyfritt.

Läs mer om undersökningen här!

Om FACIT

FACIT.com är Sveriges första märkesoberoende köpguide för helt nya bilar där du kan söka och jämföra nya bilar. Företaget har sitt huvudsäte i Stockholm. För ytterligare information, vänligen besök www.facit.com.