Svenska Rugbyförbundet

Sverige hör hemma här!

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2012 17:27 CEST

Sverige spelade idag sin första match i nya Europacupdivisionen 1B – tillika VM-kval – mot nyligen nedflyttade Ukraina. Vädret och premiärnerverna gjorde det svårt för Sverige då de gav bort många straffar som besökarna omvandlade till poäng. Ukraina vann matchen 22-10 (12-3).

Sverige straffas hårt i första halvlek då de om och om igen anses vara offside. Ukraina omvandlar fyra av dessa straffar till poäng och leder 12-3 vid halvtid. I andra halvlek är båda lag mer angelägna att göra poäng, och Ukraina gör matchens första försök. Sen snor svenska Robin Fransson en Ukrainsk pass och löper hela planen till publikens förtjusning för att göra Sveriges första försök i den nya divisionen.

- Känns väl lite besviket att förlora med 22-10, men jag tycker vi visar att vi definitivt hör hemma här i 1B. Vi känner att vi kanske skulle vinna lite mer inkast och vi ska skärpa till disciplinen lite i offsiden. Där ger vi ju ger bort 12 poäng i första halvlek. Det är ett högre tempo nu och det måste vi anpassa oss till. Vi tar nya tag mot Moldavien, säger kapten Mattias Björkebäck.

Svenska poänggörare:

Robin Fransson 8p, Dustin Eaton 2p.

Nästa match:

2012-10-27 15:00            Sverige – Moldavien       Kristinebergs IP, Stockholm

För mer information, kontakta:

Mike Tatu, förbundskapten                                       073-540 03 27

Jennifer Sundqvist, informationsansvarig SRF         070-433 90 30