Svenska Rugbyförbundet

Sverige imponerar trots förlust

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2013 15:56 CEST

Sverige inledde starkt mot Skottland och lyckades äntligen spräcka nollan i VM-kvalet genom ett försök från Malin Johansson. Men Skottlands erfarenhet och matchkondition syntes och de vann till slut 63-8 (27-8). Trots förlusten har Sveriges spela och kämparglöd imponerat på motståndet.

Sverige inledde matchen med bollinnehav och en tydlig vilja att göra poäng. Tidigt i första halvlek gav det utdelning då Sverige hade inkast och drev över försökslinjen så att Malin Johansson kunde göra försök. Emma Skagerlind bidrog senare med 3 poäng från en straffspark. Poängställningen var 27-8 vid halvtid.

I andra halvlek drog Skottland ifrån och svenskorna tappade i sin frustration lite i disciplinen vilket resulterade i två gula kort (utvisningar på 10 minuter) och Skottland sprang in fler försök.

- Jag är otroligt stolt, säger förbundskapten Andrew Franco. Tjejerna gav allt och det var inte en enda spelare som kom av plan och kände att de kunde ha gjort mer. Skottland är ett otroligt erfaret lag med erfarna tränare. De har precis avslutat sin Six Nations-kampanj och skillnaden i matchkonditionen var tydlig i andra halvlek. Men vi måste ha gjort något rätt och utmanat dem tillräckligt då Skottland nu har uttryckt intresse för att använda oss till träningsmatcher inför framtida Six Nations, något som gynnar bådas utveckling.

Holland-Samoa och Spanien-Italien måste spela innan det är klart vilka två lag som kvalat till VM 2014 i Frankrike.

Sverige – Skottland  8 – 63 (8 - 27)

Svenska poänggörare: Malin Johansson 5p, Emma Skagerlind 3p.

Samtliga matcher streamas live via http://www.dailymotion.com/video/xz4j38

För mer information, kontakta:

Patrice Johansson, manager  070-713 51 34