Svenska Rugbyförbundet

Sverige inleder första EM-omgången starkt

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2011 19:19 CEST

Idag inleddes första omgången i 7-manna EM Division A i Gdansk, Polen. Sverige har påbörjat sin kampanj starkt genom att vinna alla dagens gruppspelsmatcher. Imorgon väntar sista gruppspelsmatchen mot Litauen, men Sverige är redan nu klara för semifinal.

Dagen inleddes med en gruppspelsmatch mot relativt okända Cypern. Men laget visade inga tecken på nervositet och vann lätt matchen 40-0. Andra matchen var mot Danmark, som verkligen satsat på just 7-manna. Danmark spelade riktigt bra och ledde 19-0 vid halvtid. ”Matchen är inte över förrän domaren blåser pipan” säger förbundskapten Kari Tapper. ”Det var bra för oss mentalt att visa att vi kan komma tillbaka från underläge och nu har vi det i bagaget att vi kan vända matcher.”

Alla i truppen har fått spela och förbundskapten har haft chansen att experimentera lite med spelare i olika positioner. Det är bra stämning i laget och ingen har skadats under dagens spel. ”Fysträningen som vi arbetat med sedan december/januari har gett resultat – andra har kommenterat att vi ser riktigt vältränade ut. Konditionen kommer verkligen att hjälpa oss imorgon. Vi har ju lite småsaker att jobba på, men vi är jättenöjda hittills” säger Kari Tapper.

Tobias Borg (Enköpings RK) har utmärkt sig under dagen då han presterat bra trots en långvarig förkylning.

Sverige är redan klara för semifinal. En seger i sista gruppspelsmatchen imorgon betyder att de vunnit gruppen. Beroende på morgondagens resultat så möter Sverige en av Tyskland, Polen eller Belgien i semifinalen.

Resultat Dag 1:

Sverige – Cypern                40 – 0 (19 – 0)

Tim Johansson 10p, Ian Gowland 10p, Kanogo Njuru 5p, Tobias Borg 5p, Robin Fransson 5p, Bobby Nave 5p

Sverige – Danmark             21 – 19 (7 – 19)

Ian Gowland 6p, Bobby Nave 5p, Tobias Borg 5p, Andrew Daish 5p

Sverige – Schweiz               31 – 7 (14 – 7)

Thomas Arvidsson 12p, Kanogo Njuru 5p, Robin Fransson 5p, Tim Johansson 5p, Ian Gowland 4p

Sverige – Tjeckien              31 – 5 (19 – 0)

Tobias Borg 15p, Ian Gowland 11p, Bobby Nave 5p

Följ landslagets EM-kampanj via förbundets twitter: www.twitter.com/svenskrugby

För ytterligare information, kontakta:

Kari Tapper, förbundskapten                   076-045 97 33