Svenska Rugbyförbundet

Sverige inleder VM-kvalet på hemmaplan

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2012 22:38 CEST

Redan i höst börjar den långa kvalprocessen inför VM 2015 i England. Sverige spelar i Europas tredje division där de över de kommande två åren kommer möta Ukraina, Polen, Tjeckien, Moldavien och Tyskland hemma och borta. Laget som sedan toppar divisionen får gå vidare i VM-kvalet.

I våras vann Sverige Europacupens division 2A och kvalade upp till den svårare division 1B lagom till det att VM-kvalet börjar. Nu gäller det att Sveriges stadiga utvecklingskurva från de senaste åren håller i sig.

- Jag tänker inte sticka under stol med att Sverige rankas lägst in sin grupp, och är en högoddsare i sammanhanget. Chansen att vi tar oss till VM må vara liten, men vi hoppas på många bra och utmanande matcher på vägen, säger Svenska rugbyförbundets styrelseordförande Stina Leijonhufvud.

Ukraina, som står för motståndet på lördag, har sedan i våras flyttats ned en division efter att endast ha vunnit 1 match av 10 den föregående säsongen. De är i dagsläget rankade på 30:nde plats i världen, jämfört med Sveriges 38:nde plats, men det är svårt att jämföra två lag som inte mötts sedan 2004. Då förlorade Sverige 3-41.

European Nations Cup 1B, hösten 2012

2012-10-20 15:00            Sverige – Ukraina           Kristinebergs IP, Stockholm

2012-10-27 15:00            Sverige – Moldavien       Kristinebergs IP, Stockholm

2012-11-10 14:00            Tjeckien – Sverige           Prag

Ansökan om pressackreditering skickas till press@rugby.se senast den 18 oktober.

Bilaga:         Rugbyns europeiska VM-kval i korthet

För mer information, kontakta:

Stina Leijonhufvud, ordförande SRF                        070-213 05 14

Mike Tatu, förbundskapten                                       073-540 03 27

Jennifer Sundqvist, informationsansvarig SRF         070-433 90 30

Rugbyns europeiska VM-kval i korthet

Frankrike, England, Wales, Skottland, Irland och Italien har redan kvalificerat sig till RWC 2015. För övriga lag har man valt att använda det normala divisionssystemet inom Europacupen (ENC), där vinnaren av varje division får ytterligare chanser i VM-kvalet.
Division 1A har specialhantering, där ettan och tvåan blir direktkvalificerade, medan trean får kvala.