Svenska Rugbyförbundet

Sverige kommer tia i EM

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2012 14:59 CEST

Efter ett tufft VM-kval, tillika andra omgång i Europacupen, är det nu klart att Sverige kommer på en tionde plats i årets EM. Dessvärre räcker det inte till en plats i nästa års VM, då Europa endast har fem platser i VM utöver den plats som garanterats för värdnationen Ryssland.

Sverige hade en svår start i VM-kvalet igår då de efter första Europacupsomgången hamnat i Grupp B tillsammans med svårslaget motstånd i form av Spanien, Ukraina och Skottland. Sverige förlorade samtliga gruppspelsmatcher trots en tapper insats mot Skottland.

Idag spelade Sverige i Shieldslutspelet (fjärde nivån) efter att ha förlorat Bowlkvartsfinalen (tredje nivån) mot Portugal. I semifinalen väntade Schweiz, och Sverige lyckades ta sig till final efter en riktig kämparmatch. Finalen, även den en tuff och jämn match, kneps till slut och Sverige säkrade 13 plats i VM-kvalet. Detta innebär att Sverige allt som allt kom på tionde plats i EM och har säkrat sin plats i toppdivisionen även nästa år.

- Det är klart vi är besvikna på resultatet, säger Assisterand förbundskapten Jane Hodson. Vi begick för många misstag och konditionen räckte inte riktigt till mot de professionella lagen.

Resultat, dag 1

Spanien – Sverige          38 – 0

Ukraina – Sverige           24 – 5

Svensk poänggörare: Jessica Melin 5p