Svenska Rugbyförbundet

Sverige kvalificerade till Grand Prix 2014

Pressmeddelande   •   Jun 09, 2013 18:52 CEST

Trots förlust i finalen mot Belgien 0-24 (0-5) så är Sverige nu kvalificerade till nästa års Grand Prix-serie (Europas högsta division). Sverige höll jämna steg med Belgien i första halvlek, men när det började ösregna i andra halvlek och Sverige förlorade flera nyckelspelare kunde Belgien dra ifrån.

- Det blev riktigt stökigt där mot slutet, säger förbundskapten Andrew Franco. Vi hatar ju att förlora men är väldigt glada över att vara tillbaka på Grand Prix-nivå där vi hör hemma.

Grand Prix-serien 2013 har spelat en delturnering och har en turnering kvar, nästa helg i Spanien. De två sämsta lagen efter två turneringar flyttas sedan ned till Division A för 2014.

- Det var en riktig laginsats, säger Andrew Franco. Vi hade inte klarat av den här turneringen utan alla 12 spelare. De lyckades alla snabbt anpassa sig till vår valda spelstil och bidrog alla med en positiv attityd. Jag var väldigt imponerad av spelarna som kommit in från 15-mannalandslaget och jag vet att Mikaela [lagets yngsta spelare på 19 år som i år spelar sin första seniorsäsong] kommer bli ännu bättre ju mer erfarenhet hon får.

Sverige – Belgien  0 – 24 (0 – 5)

För mer information, kontakta:

Patrice Johansson, manager  070-713 51 34