Svenska Friidrottsförbundet

Sverige lämnar in intresseanmälan för kommande friidrotts-VM

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2006 10:04 CEST

Idag kommer Svenska Friidrottsförbundet att lämna in en intresseanmälan, ett så kallat ”Letter of Intent”, för VM 2011 till IAAF, Internationella Friidrottsförbundet.

– Vi vet att ett mästerskap på hemmaplan är en stor inspirationskälla som betyder väldigt mycket för de aktivas idrottskarriärer. Det har både VM 1995 och EM 2006 visat. Vår ambition är att även framtidens svenska elitfriidrottare skall kunna få ett hemmamästerskap att se fram emot, säger Yngve Andersson, ordförande i Svenska Friidrottsförbundet.

Konkurrensen om att få arrangera VM kommer att bli tuff, så för en framgångsrik kandidatur krävs ett stort engagemang också av värdland och värdstad. Svenska Friidrottsförbundet kommer därför att de närmaste månaderna föra diskussioner med företrädare för såväl regering som tänkbara värdstäder. Ett friidrotts-VM är en unik möjlighet att marknadsföra Sverige och ger dessutom stora skatteintäkter varför ett engagemang från statens sida är en förutsättning.

Under våren 2007 kommer IAAF att bestämma vilken kandidat som får friidrotts-VM 2011.

Ytterligare information:

Yngve Andersson, ordförande, 070-514 12 70