Naturskyddsföreningen

Sverige lämnar toppen i klimatrankning

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2009 13:41 CET

När organisationen German Watch idag presenterade sin årliga klimatranking fick Sverige lämna ifrån sig toppositionen till Brasilien. De senaste åren har Sverige legat i topp men i år sänktes Sveriges ranking bl.a. på grund av den svenska regeringens agerande i EU och internationellt.

Det är främst tre saker som gjorde att Sverige poängranking i undersökningen minskade. Det ena är den svenska regeringens agerande i samband med att EU beslutade om energi- och klimatpaketet tidigare i år. Sverige drev då tydligt ett stöd för flera kryphål i uppgörelsen, dvs. att EU-länderna skulle kunna slippa egna utsläppsminskningar inom EU. Bara hälften av EU:s klimatmål till år 2020 bidrar till klimatomställning inom EU. Övriga delar kan EU genomföra i u-länder men räkna som om utsläppsminskningarna gjorts i EU.

Det andra skälet är att svenska regeringen som ordförande i EU spelat ner förväntningarna på ett bindande avtal i Köpenhamn och att Sverige inte driver på tillräckligt att EU lägga sitt bud om 30 procents minskning på bordet i förhandlingarna.

Ett tredje skäl är att Sveriges agerande när det gäller skogsfrågorna kan omintetgöra utsläppsminskningar i i-länderna med ca fem procentenheter jämfört med 1990 års nivå. Det här är stora frågor i ett internationellt perspektiv. I-ländernas redan chockerande låga mål medför inte att utsläppen i i-ländernas minskar alls när man räknar bort alla kryphål avslöjade Climate Action Network idag i Köpenhamn.

– Andreas Carlgren har nu en chans att visa att Sverige förtjänar topplaceringen i German Watch granskning nästa år genom att agera kraftfullt när han för EU:s räkning går in i förhandlingarna i morgon. Han kan då direkt visa sin vilja genom att lägga 30 procents minskning på bordet och att samtidigt stänga till kryphålen. Det ger Reinfeldt möjlighet att gå ännu längre i slutet av veckan, säger Svante Axelsson generalsekreterare i Naturskyddsföreningen.

Läs hela undersökningen på:

För frågor kontakta:
Svante Axelsson, generalsekreterare 070-7282585
svante.axelsson@naturskyddsforeningen.se
Emma Lindberg, klimathandläggare 070-5635411
emma.lindberg@naturskyddsforeningen.se
Anders Grönvall, presschef 070-6554619
anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00