Miljöpartiet de gröna

SVERIGE MÅSTE TA HAND OM SITT EGET KÄRNAVFALL

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2007 08:40 CEST

I ett uttalande i dag från partistyrelsen kräver Miljöpartiet de Gröna att Sverige tar hand om sitt eget kärnavfall. SKI ska inte frångå tidigare regeringsbeslut och nu skicka utbränt kärnbränsle till skandalomsusade Sellafield. Regeringen måste säga nej till SKI.

Den svenska regeringen har i decennier motsatt sig export av kärnavfall och riktat kraftig kritik mot den skandalösa brittiska upparbetningsanläggningen Sellafield. Planerna på transport av svenskt kärnavfall till Sellafield öppnar för fortsatt upparbetning av svenskt kärnavfall. En sådan transport innebär att Sverige frångår sitt tidigare beslut att ta hand om sitt eget avfall.

I somras blev det känt att SKI och det svenska företaget SVAFO i augusti ville skicka utbränt kärnbränsle till den skandalomsusade upparbetningsanläggningen Sellafield i England. Avfallet utgörs av 4,8 ton använt kärnbränsle, varav 1,2 kilo vapenplutonium. Sellafield har under decennier haft stora problem med utsläpp av radioaktiva föroreningar till både luft och hav.

Transporten har tillfälligt stoppats av brittiska myndigheter då Sellafields plan för hur avfallet ska hanteras brister.

Sedan transporten skjutits upp finns det nu möjlighet för regeringen att agera. Regeringen kan inte låta SKI ta ett sådant beslut på egen hand. Regeringen måste säga nej och stå fast vid den viktiga principen att Sverige tar hand om sitt eget avfall.

Kontakt: Peter Eriksson, språkrör, 070-52 48 776
Magnus Johansson, sammankallande partistyrelsen, 070-290 00 67