Sverige måste ta sitt ansvar för blybarnen i Chile

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2009 10:46 CET

För att uppmärksamma Bolidens giftskandal i Arica, Chile visar Vänsterpartiets riksdagsgrupp den prisbelönta dokumentären Blybarnen idag 16 december 13.00-15.30 i riksdagen. Filmarna William Johansson och Lars Edman presenterar sin film. Bolidens tidigare miljöchef Rolf Svedberg berättar sin historia om händelserna för 25 år sedan och deltar i diskussion efter filmen.

– Sverige har länge haft ett gott rykte i Chile för vårt solidaritetsarbete under diktaturen. Det goda ryktet håller nu på att förstöras av Bolidens agerande och den borgerliga regeringens passivitet, säger Rossana Dinamarca, riksdagsledamot för Vänsterpartiet och initiativtagare till filmvisningen. Genom visningen av dokumentären i riksdagen hoppas jag att vi kan visa att det fortfarande finns människor som känner en stark solidaritet med Chiles folk.

Vänsterpartiets utrikespolitiske talesperson Hans Linde har också uppmärksammat skandalen i riksdagen, genom två skriftliga frågor. Dels har han krävt att handelsminister Ewa Björling ska försöka förmå Boliden att ta sitt ansvar, dels har han krävt att biståndsminister Gunilla Carlsson ska agera för att Sverige ska bistå de tusentals drabbade.

– Genom att Naturvårdsverket sa ja till exporten av giftigt slam har Sverige ett ansvar för att bistå de drabbade. Bolidens passivitet har dessutom förvärrat situationen. Det är inte acceptabelt att Boliden och svenska staten flyr undan sitt ansvar, säger Hans Linde.

För mer information:

Rossana Dinamarca, 070-254 24 15