Moderaterna

Sverige måste vara en tydlig röst i FN för att pressa Syrien till samarbete

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2005 16:06 CEST

- Sverige måste tydligt ta ställning för att visa att vi inte tolererar något annat än öppenhet från Syriens sida. Öppenhet och samarbete är en avgörande faktor för fred och demokrati i Mellanöstern.

Det säger den moderata riksdagsledamoten Ewa Björling med anledning av den skriftliga fråga hon idag ställer till utrikesminister Laila Freivalds.

Bakgrund:
Nu samlas FN:s säkerhetsråd för att tala om den FN-rapport som framhåller syriska säkerhetstjänsten och dess inblandning i mordet på Libanons före detta premiärminister Al-Hariri. USA, Frankrike och Storbritannien vill ha en FN-resolution som kräver att Syrien fullt ut samarbetar med FN:s utredning. Fortfarande förnekar Syrien all inblandning i mordet och många i Syrien demonstrerar nu mot FN-rapporten.

Frågan i sin helhet bifogas nedan.

Skriftlig fråga till utrikesminister Laila Freivalds

Nu samlas FN´s säkerhetsråd för att tala om den FN-rapport som framhåller syriska säkerhetstjänsten och dess inblandning i mordet på Libanons före detta premiärminister Al-Hariri. USA, Frankrike och Storbritannien vill ha en FN-resolution som kräver att Syrien fullt ut samarbetar med FN:s utredning. I sin rapport om mordet på al-Hariri sade den tyske utredaren Detlev Mehlis i torsdags att högt uppsatta personer inom de syriska och libanesiska säkerhetstjänsterna var inblandade. Han sade också att Syrien inte till fullo hade samarbetat med utredningen. Fortfarande förnekar Syrien all inblandning i mordet och många i Syrien demonstrerar nu mot FN-rapporten.
Öppenhet och samarbete är en avgörande faktor för fred och demokrati i Mellanöstern. Amerikanska och brittiska företrädare har förespråkat att Syrien ska hotas med sanktioner såsom reseförbud och frysta tillgångar för berörda syriska företrädare. Franska signalen är mer att frågan är under övervägande men ingen ställning har tagits ännu. Övriga EU länder måste också ta ställning i frågan.

Min fråga till utrikesminister Laila Freivalds är följande:
Hur kommer Sverige att agera i frågan om en ny resolution som kräver Syriens samarbete angående mordet på den före detta premiärministern Al-Hariri?

Ewa Björling (m)