Miljöpartiet de gröna

Sverige och EU måste stötta protesterna för demokratin

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2011 10:02 CET

Utrikesminister Carl Bildt måste vara snabbare att reagera och inte lika senfärdig nu när folken i land efter land protesterar mot vanstyren. Sverige och EU måste tidigt stå upp för folkens berättigade krav på demokrati och mänskliga rättigheter, uppmanar Bodil Ceballos och Peter Rådberg på besök på en medborgarkongress i Las Palmas ordnad av kanariska gröna partiet.

- Det som hänt i Tunisien och Egypten sprids nu som en löpeld över olika länder i Nordafrika och Mellanöstern, nu senast med många skadade och döda i Libyen, Bahrain och irakiska Kurdistan. Sverige och EU måste trycka på så att utvecklingen går i rätt inriktning, säger Bodil Ceballos och Peter Rådberg.

- I irakiska Kurdistan dit svenskt bistånd går har Sverige en särskilt viktig roll att spela så att demokratin går åt rätt håll. Just nu går det i fel riktning. Vi hoppas också att dagens planerade protester i Marocko inte ska ge upphov till skadade och döda, säger Bodil Ceballos och Peter Rådberg.

På kongressen i Las Palmas ordnad av Los Verdes Canarios om europeiska rättigheter för medborgarna talade Bodil Ceballos på temat demokratiska rättigheter och svensk offentlighetsprincip. Peter Rådberg deltog på en pressträff och pratade om Miljöpartiets framgångar i senaste valet och möjligheterna för att även spanska gröna ska kunna bli en tredje kraft i politiken.

För vidare kontakt:
Bodil Ceballos, 070-573 33 80