Svenska Bouleförbundet

Sverige och norra Europas största tävling lockar landslagen

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2010 08:32 CET

Europas största inomhusturnering i boule, utanför Frankrike, går i Sverige nu i helgen.
På lördag startar SWIO – Swedish Indoor Open – i Helsingborg, Höganäs och Åstorp. Tävlingen lockar inte bara den svenska eliten – inte mindre än 14 nationer finns representerade i startfältet.

Redan idag, fredag, startar helgens stora bouletävling med SWIO Masters – en tävling där det är uteslutande landslag, 12 stycken, som gör upp om segern. Sverige har flest lag med i denna endagsturnering, ett i varje klass. Samtliga är den här gången rena klubblag – det öppna landslaget, favoriter till segern, kommer från Sibirien CP, Stockholm. Även veteranlandslaget är hemmahörande i huvudstaden och Fagersjö. De båda andra landslagen kommer från västkusten och rikets andra stad. Damlandslaget spelar för Gothenburg Boule Bangers och juniorlandslaget för Lindome BK.
De möter landslag från Tyskland, Frankrike, Polen, Estland, Danmark och Norge.

Under huvudtävlingen blir motståndet ännu tuffare. Då ansluter lag från bland annat Holland, Ryssland och Slovakien. Tillsammans med svenska och danska toppspelare erbjuder SWIO en konkurrens som aldrig annars skådas i Skandinavien.
Fjolårssegrarna spelar för Coccinelle PC, Malmö, och har spetsat in sig på ännu en seger även om en av lagets tre medlemmar är utbytt.

Mängder av ytterligare information finns redan på www.svenskboule.se och www.swio.se. På båda sajterna kommer mycket mer under helgen, liksom på www.svenskboule.blogspot.com.

Kontakter:
SWIO
Tävlingsledare: Lennart ”Ledde” Rasmusson: 0703-60 20 25
Pressansvarig: Anders Nyberg: 0708-38 13 90

SVENSKA BOULEFÖRBUNDET
Sportchef och förbundskapten: Anders Larsson: 0709-72 12 41
Styrelserepresentant och ansvarig veteranlandslaget: Hasse Hagberg: 0707-60 61 08
Redaktör, Svensk Boule: Lasse Franck: 0708-63 61 67

Telefonnummer till spelare och eventuella andra intervjuobjekt kan erhållas via ovanstående personer.