Svensk Mjölk AB

Sverige och världen firar Skolmjölkens dag

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2008 08:00 CEST

På onsdag den 24 september är det åter dags för den årligen återkommande Skolmjölkens Dag, då Sverige och många länder i världen på olika sätt uppmärksammar den av FN instiftade dagen. I Sverige har mjölk serverats till skolluncherna sedan 1946 och fortfarande anser hela 94 % av svenskarna att det är viktigt att det serveras mjölk till barnen i skolan.

- Det är roligt att så stor del av svenskarna tycker det är viktigt att barnen får mjölk att dricka till skollunchen. Mjölk innehåller 18 av de 22 näringsämnen som barn bör få i sig varje dag och att dricka mjölk till lunchen i skolan är ett lätt och smidigt sätt för barnen att få i sig de näringsämnena, säger Kerstin Wikmar, verksamhetsansvarig och leg dietist på Mjölkfrämjandet.

Trots den höga siffran är det 39 % av alla föräldrar i undersökningen som inte serverar mjölk till maten hemma.

- Många av de föräldrar som väljer att inte servera mjölk till maten säger att de inte tycker att de behöver ge sina barn mjölk hemma eftersom de får det i skolan. Men enligt Livsmedelsverkets rekommendationer ska ett barn dricka fem dl magra mjölk- eller mjölkprodukter på en dag, och för bästa näringsupptag är det viktigt att det intaget fördelas över hela dagen, säger Kerstin Wikmar och rekommenderar därför att barnen dricker mjölk till maten både i skolan och hemma.

Det är i år åttonde året i rad som Skolmjölkens Dag firas över hela världen. Dagen instiftades år 2000 av FN-organet Food and Agriculture Organization och firas den sista onsdagen i september varje år. I Sverige är mjölk till maten i skolan en självklarhet i många fall, men så är det inte runt om i världen. I länder där skolmaten inte subventioneras är skolmjölken extra viktig för att tillgodose barnens näringsintag.

Här i Sverige firas Skolmjölkens Dag på skolor runt om i landet med provsmakningar, hälsoaktiviteter och tävlingar. I Danmark kommer 20 av landets kända idrottsmän- och kvinnor att bl a på mjölkförpackningar upplysa barnen om vikten av mjölkdrickande. Det årliga skolmjölkspriset delas ut i Norge av den norska motsvarigheten till Mjölkfrämjandet, Opplysningskontoret for Meieriprodukter. Kazakhstan uppmärksammar dagen med tävlingar och korta teateruppträdanden i skolorna för att främja mjölkkonsumtion. I Kroatien får skolbarnen göra affischer om deras syn på skolmjölken. Kroatiska mejerier kommer också att ge bort mjölk- och mejeriprodukter. I Österrike arrangerar Jordbruksdepartement en stor skolmjölkkonferens.

Kontakta:

Kerstin Wikmar, kerstin.wikmar@mjolkframjandet.se
verksamhetsansvarig och leg. dietist, Mjölkfrämjandet
Mobil: 070-635 14 77

Anna Gustafson, anna.gustafson@mjolkframjandet.se
pressekreterare, Mjölkfrämjandet
Mobil: 076-116 43 31

Mjölkfrämjandet ingår i Svensk Mjölk, de svenska mjölkböndernas och den svenska mejeriindustrins branschorganisation.