LOVEFiLM

Sverige säger ”ja” när Mr Darcy friar

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2010 14:48 CET

Lagom till Alla Hjärtans Dag har LOVEFiLM och Spraydate frågat 5 000 svenskar om romantiska filmögonblick. Kategorin mest romantiska frieri toppas av Mr Darcy i Stolthet och fördom. Titanic är den mest romantiska filmen. Kopplingen mellan film och Alla hjärtans dag är stark, en tredjedel firar med att se på film.

”Romantisk film ligger oss självklart lite extra varmt om hjärtat med tanke på vårt namn, men det är också en av de mest populära genrerna bland våra 18 000 filmtitlar. För de som tvekar inför söndagens filmval kan de lugnt välja från topplistan.”, säger Ira Gladnikoff, Nordenchef för LOVEFiLM.

Inför Alla hjärtans dag har hyrfilmsajten LOVEFiLM och dejtingsajten Spraydate gemensamt gjort en enkätundersökning bland sina medlemmar. Nästan 5 000 svarade på frågor om kärlek på film och vad de planerar att göra på söndag. Det visar sig att kopplingen mellan film och Alla hjärtans dag är stark, drygt en tredjedel ska fira på söndag med att se på film.

”Precis som i filmens värld så skapar singlarna på Spraydate tusentals romantiska ögonblick varje vecka. Gemensamt för våra medlemmar är att de vill har roligt på vägen till att träffa den rätta och då är film ett populärt sätt.”, säger Nils Persson, produktchef för Spraydate.

Mest romantiska film - Titanic
Leonardo di Caprio och Kate Winslet omslingrade i fören på den dödsdömda atlantångaren tog hem både 11 Oscar och förstaplatsen i undersökningen. Därefter följer Clint Eastwoods Broarna i Madison County, Askungesagan Pretty Woman, 80-talsklassikern Dirty Dancing och Nick Cassavetes Dagboken.

Mest romantiska frieri – Stolthet och fördom
Trender kommer och går men brittisk överklasscharm består. Glöm inhyrda musiker, annons på stortavlor och andra kreativa överraskningar. Om du är så charmigt trubbig, och dessutom stenrik, som Mr Darcy, så vinner du både din älskades och respondenternas hjärtan.

Mest romantiska dejt – Notting Hill
Notting Hill är filmen där Hugh Grant är som mest Hugh Grant. Julia Roberts spelar en variant på sig själv som blir förälskad i en enkel bokhandlare från London. Undersökningens deltagare älskar detta bevis för att kärlek övervinner alla hinder och klassgränser, i alla fall på film.

Alla listor finns på http://www.lovefilm.se/magazine/1238-Sverige+s%E4ger+%22ja%22+till+Mr.+Darcy%21.do

Ira Gladnikoff, Nordenchef LOVEFiLM
Email: ira.gladnikoff@lovefilm.se

Nils Persson, produktchef Spraydate
Email: nils.persson@spraypassagen.se

LOVEFiLM är Europas ledande hyrfilmsaktör på nätet, med över 1 miljon medlemmar i Skandinavien, Storbritannien och Tyskland. Vi erbjuder våra 50 000 svenska kunder marknadens bredaste filmutbud på enklast möjliga sätt. Välj bland 18 000 titlar på www.lovefilm.se och få DVD eller Blu-ray portofritt hem i brevlådan eller streamat direkt till datorn. LOVEFiLM grundades 2004 och vi har rötter i Brafilm och Boxman. Vi älskar film och vi älskar andra filmälskare. Det är därför vi heter LOVEFiLM.