Svenska Rugbyförbundet

Sverige slår Lettland och säkrar avancemang

Pressmeddelande  •  2012-05-05 17:18 CEST

Sverige har idag vunnit seriefinalen mot Lettland 31-3 (5-3). Vinsten med bonuspoäng innebär att Sverige vunnit sin grupp i Europacupen och avancerar till Europas näst högsta division till hösten.

Sverige tog idag emot Lettland i ett soligt men svalt Enköping. Inför en förhållandevis stor hemmapublik gjorde landslaget upp om förstaplatsen i European Nations Cup 2A och därmed även chansen att avancera till Europas näst högsta division.

Första halvlek var seg och trots att Sverige hade boll och spenderade större delen av halvleken på motståndarnas planhalva lyckades de inte konvertera detta övertag till poäng. Vid halvtidsvilan stod det endast 5-3 efter ett försök från svenska Matthew Youngman och en straff från Lettland.

I andra halvlek tog sig svenskarna i kragen och visade att de ville ta hem segern och divisionstiteln.  Flera försök sprangs in på kort tid och Sverige säkrade sin bonuspoäng då Thomas Arvidsson genom en snabb straff sprang in lagets fjärde försök. Det kunde ha blivit fler än de totalt fem försöken om Sverige lyckats få ut bollen genom backlinjen mer än de gjorde då de stundtals hade flera spelare fria på vingarna.

- Det känns jättebra, säger förbundskapten Mike Tatu. Vi gjorde en del misstag i första halvlek och fick inte till våra avslut, men jag är riktigt nöjd med andra halvlek. Nästa division blir en stor utmaning, vi har mycket att jobba på men det ska bli spännande!

Sverige – Lettland           31 – 5 (5 – 3)

Svenska poänggörare:

Matthew Youngman 5p, Ian Gowland 5p, Connor Murphy 6p, Andrew Daish 5p, Thomas Arvidsson 5p, Daniel Nissila 5p

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom