Svenska Rugbyförbundet

Sverige tar en stor hemmaseger

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2012 17:24 CEST

Sverige utklassade idag det högre rankade Moldavien på hemmaplan. Sverige visade redan från start att de ville vinna den här matchen, och gjorde första försöket redan i 14e minuten. Moldavien lyckades bara hota svenska försökslinjen i drygt 3 minuter medan Sverige öste in poäng i andra halvlek. Matchen slutade 54-6 (10-3).

Sverige hade ett stärkt självförtroende och vilja att vinna efter den starka insatsen mot Ukraina förra helgen. De visade redan från avspark att de ville göra poäng genom ett öppet spel i backlinjen. Första försöket kom redan i fjortonde minuten då Thomas Arvidsson lyckades springa runt Moldaviens kant. Robin Fransson kickar målsparken och sätter en straffspark som tar Sverige till en 10-3 ledning vid halvtid.

Sverige börjar därefter göra byten och försöken duggar tätt vartefter Moldavien tappar både ork och självförtroendet. Kaptenen Ian Gowland springer in tre försök, en så-kallad ”hat trick”. Flera unga spelare (Pierce, Andersson och Lindqvist) kommer in under andra halvlek och imponerar stort med starka löpningar och perfekt tajmade passningar.

- Det känns helt fantastiskt, säger förbundskapten Mike Tatu efter matchen. Vi spelade enligt vår gameplan och det fungerade.  Vi hade kunnat få till det här förra veckan också men vi fick inte till avsluten, det gjorde vi nu. Det visar att vi kan spela bra rugby. Det är en otroligt bra start på säsongen att kunna lyfta det vi gjorde förra veckan till en sådan här prestation. Vi har en match kvar i höst och förhoppningsvis kan vi vinna den också. Nu ska vi se till att killarna vilar upp sig ordentligt inför Tjeckien.

Svenska poänggörare:

Thomas Arvidsson (10p – 2 försök), Robin Fransson (19 p – 5 målsparkar, 3 straffsparkar), Ian Gowland (15p – 3 försök), Lee Sandberg (5p – 1 försök), Andrew Daish (5p – 1 försök).

Nästa match:

2012-11-10 14:00            Tjeckien – Sverige                                 Prag

För mer information, kontakta:

Mike Tatu, förbundskapten                                       073-540 03 27

Jennifer Sundqvist, informationsansvarig SRF        070-433 90 30