Svenska Rugbyförbundet

Sverige till final i Europacupen

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2013 15:45 CEST

Sverige besegrade Polen 19-12 (19-0) i semifinalen för att ta sig till final och en retur mot värdnationen Belgien i Europacupens andra delturnering. Finalen spelas kl. 17:54 svensk tid.

Sverige dominerade första halvlek i semifinalen mot Polen, både i bollinnehav och poäng och ledde 19-0 vid halvtidspausen. I andra halvlek var det Polen som hade boll och lyckades göra nästan komma ikapp. Desperat försvar från Sverige betydde dock att Sverige kunde behålla sin ledning in i det sista.

Sverige är nu klara för final i Europacupens andra delturnering. Där kommer de att möta Belgien, som tog sig dit genom gruppseger i Sveriges grupp och en seger 24-7 mot Holland i sin semifinal. Sverige har, efter ett sämre resultat i första delturneringen i Israel, inte chans att kvala upp till nästa års Grand Prix-serie (Europas högsta division), men kommer att kunna klättra i rankingen inför nästa säsong.

- Det känns fantastiskt, säger förbundskapten Mike Tatu. Killarna har verkligen förtjänat det här och visat att de var det bättre laget. Det kommer bli tufft att möta Belgien igen, men vi vet vad vi gjorde för fel förra gången och vi har jobbat på de svagheterna. Nu har vi inget att förlora. Vi är redo.

Svenska poänggörare

Tobias Borg 5p, Robin Fransson 9p, Rhys Allen 5p

Final

Kl. 17:54  Belgien – Sverige