Svenska Rugbyförbundet

Sverige till final och Grand Prix

Pressmeddelande   •   Jun 09, 2013 15:09 CEST

Efter en jämn och spännande semifinal mot Tjeckien är nu Sverige klara för final och för nästa års Grand Prixserie. Matchen var jämn in i det sista och det var Rebecca Kearneys målsparkar som avgjorde och gav Sverige segern 14-10 (7-5). Sverige spelar nu final mot Belgien, som dominerade sin semifinal mot Polen 38-0.

Det var en jämn semifinal där båda lagen gjorde lika många försök. Sverige gjorde dock båda sina försök direkt under målstolparna och Rebecca Kearney kunde sätta båda målsparkarna, vilket var avgörande.

- Det där var riktigt nervöst, vilket det inte hade behövt vara, säger förbundskapten Andrew Franco. Spelarna gjorde det vi ville och spelade lugnt och med tålamod så att vi kunde utnyttja Tjeckiens misstag.

Genom att ha tagit sig till final är nu Sverige klara för nästa års Grand Prixserie, den högsta serien i Europa. Men det är inte något som laget tänker på ännu:

- Vi tar det ett steg i taget, säger Andrew Franco. Först ska vi ta itu med Belgien. Det kommer bli tufft då de har ett mycket mer professionellt upplägg än vi, men om vi sätter tillräckligt med press på dem kommer deras spelsätt att falla isär.

Sverige – Tjeckien  14 – 10 (7 – 5)

Svenska poänggörare: Rebecca Kearney, 9p, Erika Andersson 5p

Samtliga matcher streamas live via http://data.agssport.cz/ragby/nedele.html

Final