Universal Music Sweden

Sverigeaktuella Lana Del Rey etta på Billboardlistan

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2014 08:30 CEST

Lana Del Reys senaste album ”Ultraviolence” gick igår in etta på amerikanska Billboardlistan. Albumet, som släpptes den 13 juni, har också legat etta på Englandslistan. Ikväll gör Lana Del Rey svensk festivaldebut med sin spelning på Bråvallafestivalen.

”Ultraviolence”, som är producerat av Dan Auerbach från The Black Keys, är Lana Del Reys tredje album, och hennes första album att toppa den prestigefyllda Billboardlistan. Både albumet och första singel ”West Coast” har legat #1 på iTunes i Sverige.

Lana fängslade världen med debutsingeln “Video Games”. Hennes debutalbum ”Born To Die” sålde platina i Sverige och i över 6 miljoner exemplar världen över. Hon har sålt 12 miljoner singlar i världen, inklusive ”Young And Beautiful” hämtad från filmen The Great Gatsby, superhiten ”Summertime Sadness” och ”Once Upon A Dream” hämtad från den kommande storfilmen Maleficent och har vunnit det prestigefulla Brit-Awards.

Ikväll spelar Lana Del Rey på Bråvallafestivalen i Norrköping.